Glimpses from My Instagram Gallery

2007-05-30

ستاتكوا تخدم في البيوت أحسن ما تشحتوا يا غجر

توضيح بس لكل الناس

أنا مش باحتقر البدو ولا باحتقر الخدامات اللي في البيوت... لكن لما نروح نترجى السعودية ياخدوا بناتنا يخدموا في بيوتهم... فاستنى بقى عليا... أولا إحنا عارفين كويس إن البنات دول هيتعرضوا لتحرش الإخوة السعوديين الأفاضل اللي ما عندهمش لا كبت ولا هوس جنسي ولا أي حاجة... ثانيا إخوتنا السعوديين الأفاضل يكرهوا المصريين كره العمى بسبب الاستعلاء الشوفيني بتاعنا من زمان عليهم وبالتالي السعوديون راغبين جدا - لأسباب ثقافية وعرقية - في أن يكسروا عين المصريين (ودا هيحصل بانتهاك كرامة بناتهم)... أنا عارف إن كل دا هطل عنصري ومش هو ده قضيتي بالأساس بس اللي فارق معايا إن البنات دول بلا جدال هيدفعوا تمن الكراهية اللي بيكرهها السعوديون للمصريين... وغالبا هو ده السبب اللي مخلي فيه قرار أو قانون بيمنع سفر الخادمات للخليج لأننا عارفين اللي بيحصل للبنات ول في الخليج بالذات... لا عيب إنك تكون بدوي ولا عيب إنك تكوني شغالة في منزل... المصيبة والعيب والعار إني أبعت بنات البلد باتفاقية يخدموا في بيوت ناس إحنا عارفين كراهيتهم للمصريين وسعارهم الجنسي اللي بيتفجر لما بيشوفوا مصرية وكأنها غنيمة حرب
========

ستاتكوا تخدم في البيوت أحسن ما تشحتوا يا غجر

بالطبع الكلمات الواردة في العنوان ليست كلماتي فأنا أصلا وطني حتى النخاع وإلى درجة الشوفينية وما اقبلش أبدا على بنات بلدنا المرمطة والخدمة في بيوت البدو السعوديين وما اقبلش أبد أن حكومة مصر تنفض إيدها من شعب البلد على هذا النحو المتدني حتى نرسل لهم بناتنا يخدموا في البيوت وهو في الحقيقة تجارة رقيق أبيض (يعني دعارة بالبلدي) مغلفة بإطار حكومي لا يعطيها أي شرعية!!


الصورة من العربية نت

الكلمات الواردة في العنوان يا أساتذة ويا أستاذات يا أفاضل ويا فضليات هي فحوى ما قاله رئيس اللجنة الوطنية للاستقدام في السعودية سعد البداح في تصريحات لـ"العربية نت" إذ قال بالحرف الواحد عنا إننا
"نتصيد في الماء العكر" وأيضا "العمل الشريف في المنزل ليس عيباً، العيب أن يمد الإنسان يده للآخرين" يعني م الآخر السعودية بتقول لكوا يا مصريين إنتوا جرابيع وشغل ستاتكوا في بيوتنا مش عيب لكن العيب إنكوا تمدوا إيديكوا يا غجر!!

أين كرامتنا الوطنية يا بتوع العروبة والقومية العربية؟؟؟

فرحانة يا ست عائشة؟؟؟ فرحان يا ريس؟؟ بذمتك يا سيادة الرئيس من الذي يشوه سمعة مصر الآن؟؟؟ إنتوا ولا احنا؟؟ مين اللي بيمرمغ سمعتنا الوطنية في التراب دلوقت سيادتكم وأتباعك من الوزراء ولا شوية النشطاء والمدونين والإصلاحيين اللي بيفضحوا الفساد؟؟

سيادة الرئيس لقد انتحر وزير ياباني من كام يوم بسبب فضيحة فساد مالي وأنا أعتقد يا سيادة الرئيس أن هذه الحالة لن تتكرر في مصر إطلاقا لا على مستوى وزير أو غفير أو رئيس لسبب بسيط جدا سيادتكم ألا وهو أن الوزراء في اليابان لسة عندهم دم!!

ـ

مبروك لمنعم ... مبروك لمصر ... مبروك لينا كلنا

تحديث
آخر الأخبار أن الإفراج الفعلي عن منعم متوقع أن يتم يوم السبت الثاني من يونيو... وبالتالي فإن حملة تضامننا مع منعم لا تزال قائمة إلى أن يخرج فعلا
======


طبعا حضراتكوا عرفتوا إن نيابة أمن الدولة قررت إطلاق سراح منعم ورفاقه في قضية معهد التعاون الزراعي

الخبر الحقيقة أول ما وصلني كان من جيمي وأنا باشكره جدا على الخبر الحلو ده

ألف مبروك لمنعم وألف مبروك لمصر وألف مبروك لكل واحد شارك في حملة التضامن مع منعم اللي ف نظري كانت من أنجح حملات التضامن التدوينية لأسباب ممكن أبقى أقولها في تدوينة لوحدها



أسيبكم مع تقرير لحسام الحملاوي (عرباوي) عن خبر الإفراج عن منعم...

إنه يوم عظيم لكلّ المطالبين بالحرية في مصر. أنا شخصيا أريد أن أشكر كلّ من إشترك في حملة التضامن. فلولا الدعم الذي تلقاه منعم - أخانا في التدوين - من رفاقه النشطاء داخل وخارج البلاد، لربما بقي في سجون مبارك لشهور أخرى، إن لم يكن لسنوات … ولولا هذا الدعم لقضيته لكان ممكنا أن يعذّب ثانيةً.

دعونا لا ننسي أن ثمة معتقلين سياسيين آخرين ما زالوا باقين وراء قضبان السجن. منهم طلاب جامعيون، وأطباء، ومهندسون، ومعلمون …. هم مواطنون شرفاء في هذا البلد، والذين قد تجاسروا لرفع أصواتهم ضدّ النظام الفاسد الذي يحكمنا.

أعرف أيضا أننا جميعا نريد أن نحتفل… لكن دعونا نؤجّل هذا حتى يخرج منعم بالفعل. وبالطبع فإنك لا تخرج من السجن في الحال بعد قرار اليابة بالإفراج. فهم يحيلون المحتجزين إلى مقر أمن الدولة أولا، ثمّ يأخذونهم إلى أقسام الشرطة التابعون لها. في السنة الماضية، تعرض أصدقاؤنا علاء، ومالك، وغيرهم من معتقلي كفاية للضرب في أقسام الشرطة قبل إطلاقهم.

سنقف متّحدين دائما ضدّ دكتاتورية مبارك. ومبروك يا منعم ... مبروك يا مصر …
ـ

انتهاك كرامة القضاء تحت أقدام بلطجية عماد الجلدة

تحديث
النهاردة الصبح افتكرت وانا قاعد أفكر في المصيبة السودا بتاعة الاعتداء على القضاة في محكمة جنوب القاهرة... افتكرت السنة اللي فاتت المستشار الشاب محمد حمزة اللي انضرب بالجزمة من أحد أفراد الشرطة إبان أزمة اعتصام القضاة... وكان ساعتها المستشار محمد حمزة قد أعلن عن هويته لضابط الشرطة وأنه رئيس محكمة ولم يشفع له هذا وسحل على الأرض وانضرب بالجزمة... ومستغربين ليه الناس البلطجية دول اتجرأوا بالقذارة دي واعتدوا على القضاة؟؟؟
=========

هذا الخبر مرعب في دلالاته والفيديو المصاحب حقا مؤسف وربما كان غير مسبوق...

أن نرى مواطنين بكل سهولة يتسارعون نحو منصة المحكمة ويهاجموا هيئتها الموقرة ويعتدوا على القضاة فأعتقد أن الحادثة هذه تعني الكثير والكثير جدا ولا ينبغي أن تمر هكذا... ليس فقط كرامة الدولة وهيبتها التي انتهكت هنا - فهذا بات أمرا معتادا - بل أن قيمة العدالة ومهابة القضاء وكرامة القاضي قد انتهكت بشكل مفزع... اللي مش فاهم يعني إيه قاعة محكمة ويعني إيه قاضي يبقى مش هيفهم حاجة م اللي بقوله
=============

أنصار عضو مجلس الشعب عماد الجلدة يعتدون على هيئة محكمة جنوب القاهرة فور النطق بالحكم في قضية الرشوة الكبرى




وكالعادة الداخلية تنفي أي شبهة تقصير أمني



والنائب العام يأمر بحبس أنصار الجلدة 15 يوما على ذمة التحقيق على خلفية التهم الموجهة إليهم من إتلاف للممتلكات العامة والخاصة والتعدى بالإهانة على هيئة المحكمة والموظفين العموميين أثناء تأديتهم لوظائفهم وإتلاف المنقولات بهدف التأثير على السلطات فى عملها.

آه يا بلد

2007-05-29

النيابة تحقق مع المدون عمرو غربية وتطلق سراحه بكفالة

وما تزال المواجهة مستمرة بين النظام - بكل ما أوتي من قوة أمنية بل وقانونية وقضائية - وبين المدونين المصريين!!

أما لهذا المسلسل العبثي من آخر؟؟


حلقة جديدة في مسلسل الإنهاك والإلهاء الذي تمارسه الدولة من خلال أحد شيوخ القضاء في مصرضد المدونين والحقوقيين المطالبين بالإصلاح السياسي في مصر.

اليوم الثلاثاء مثل المدون المصري عمرو غربية صاحب حوليات الأشجار أمام نيابة العباسية حيث يواجه اتهامات بالتشهير من قبل القاضي عبد الفتاح مراد رئيس محكمة استئناف الإسكندرية وقد أخلت النيابة سبيله بعد ساعتين ونصف من التحقيقات حسبما ذكر موقع "عرباوي" وقد أخلي سبيله بكفالة 200 جنيها.

وذكر عرباوي أن "نيابة العباسية إستجوبت اليوم المدون والصديق عمرو غربية على خلفية اتهامات موجهة له بالتشهير، في سياق حملة القمع المنظّمة من قبل القاضي عبد الفتاح مراد. استمر التحقيق لساعتين ونصف، أطلق بعدها سراح عمرو بكفالة 200 جنيها."

وأضاف عرباوي أن المحقق حاول إجبار عمرو على تسليم عناوين آي بي الخاصة بالقرّاء الذين أرسلوا التعليقات على مدونته، لكن عمرو تمسك بحقه في رفض تسليم تلك العناوين.

هذا وستستأنف التحقيقات الثّلاثاء القادم مع عمرو، وكذا مع المحاميين اليساريين جمال عيد وأحمد سيف الإسلام، واللذين يحاول القاضي القاضي مراد أن يلصق - بغير وجه حق - بهما تهمة الابتزاز.

جدير بالذكر أن القاضي عبد الفتاح مراد كان قد أقام دعوى ضد الحكومة يطالبها فيها بإغلاق وحجب نحو خمسين موقعا ومدونة وصفها بالإرهابية بدعوى أنها تسيئ لسمعة مصر وتهين الرئيس مبارك والسادة رؤساء وملوك الدول العربية، بينما واقع الأمر أنه استهدف تلك المواثع والمدونات تحديدا لأنها تناولت واقعة اقتباسه نحو خمسين صفحة من تقرير الشبكة العربية لمعلومات حقوق الإنسان "الإنترنت والحكومات العربية" دون الإشارة إلى المصدر ليضمنها في كتاب له يؤكد في مقدمته تجريم وتحريم الاقتباس غير القانوني والتعدي على الملكية الفكرية.

هذا وتعددت وتنوعت الدعاوى القضائية التي رفعها القاضي المذكور من دعوى ضد الحكومة لإغلاق العديد من المواثع والمدونات إلى دعوى سب وقذف ضد المدون علاء سيف وزوجته منال حسن ومعهما الأستاذ جمال عيد المدير التنفيذي بالشبكة العربية، إلى دعوى ابتزاز أقامها أيضا ضد المحاميين أحمد سيف وجمال عيد بالإضافة إلى دعوى التشهير هذه ضد زميلنا المدون عمرو غربية.
ـ

المسيري يكتب عن الأمركة في عصر المكدونالد والكوكا كولا

الدكتور عبد الوهاب المسيري له موضوع مهم منشور في الجزيرة نت عن الأمركة وعن الاستعمارية الجديدة بالكوكاكولا والماكدونالدز

ويرى الدكتور المسيري أن المجال الدلالي لكلمة "أمركة" (أو "كوكلة" - من الكوكاكولا - أو "مكدلة" - من ماكدونالدز) يتداخل مع كلمة "تغريب" و"علمنة" باعتبار أن العلمنة الشاملة ليست مجرد فصل الدين عن الدولة وبعض مجالات الحياة العامة وإنما هي عملية فصل كل القيم والثوابت والمطلقات (باعتبارها شكلاً من أشكال الميتافيزيقا) عن العالم والطبيعة وحياة الإنسان العامة ثم الخاصة، إذ يتحول العالم بأسره إلى مادة استعمالية لا قداسة لها ولا خصوصية ولا مرجعية لها سوى المرجعية الكامنة في المادة، أي ما يسمى بقوانين الحركة، (آليات السوق- المنفعة المادية- شهوة السلطة- الجنس- علاقات الإنتاج)....


مقال مهم يمكنك أن تختلف معه أو تتفق ولكن يبقى أن ثمة قيمة موضوعية في الجدل المنهجي الذي يثيره الدكتور المسيري في هذا المقال



اضغط على الصورة لقراءة مقال الدكتور المسيري على الجزيرة نت

وعن آخر أخبار الحالة الصحية للدكتور المسيري

كانت جريدة الدستور نشرت بالأمس نقلا عن الدكتور المسيري أنه كان قد رجاهم أن ينشروا أنه لم يعد في حاجة إلى أي مساهمات في علاجه إذ تتوالى عليه التليفونات من أشخاص يحاولون المساهمات في نفقات علاجه وقد علقت على ذلك الصحفية بيسان كساب بالدستور بأن التليفونات التي توالت على الدكتور المسيري كانت فقط من محبي كتابات الرجل وإسهاماته الفكرية والثقافية وألقت بيسان باللوم الضمني على من عرفوا الدكتور المسيري فقط منسقا عاما لحركة كفاية المعارضة قائلة أنهم "بكل تأكيد لم يتصلوا"!! وهو ما يعيد للأذهان نفس "السؤال الأبيح" الذي سأله عباس العبد عن الدور الذي لم تلعبه كفاية مع منسقها العام وتساءل في تدوينة له بعنوان "سؤال أبيح" عن ممول حركة كفاية ومنسقها السابق ولماذا لم نسمع عن أي دور لهما في المساهمة في علاج الدكتور عبد الوهاب!

شفاك الله وعافاك يا دكتور عبد الوهاب وقلوبنا معك!
ـ

2007-05-28

العدالة في خدمة السياسة ...أستيك منه فيه


أظهر تقرير لمنظمة الشفافية الدولية، ومقرها برلين،عن الفساد العالمي،أن الرشوة ، والنفوذ السياسي في المحاكم يحرمان المواطنين في دول شتى من حقهم الأساسي في محاكمة عادلة، و إن عائلة على الأقل من بين كل عشر عائلات تضطر لدفع رشوة للوصول إلى العدالة في أكثر من 25 دولة، و في 20 دولة أخرى، ثمة نسبة تزيد عن 30% من العائلات ترى الرشوة وسيلة للخروج بنتيجة "عادلة" من المحكمة.

وعلق رئيس المنظمة هوجيت لابيل "عندما يفسد الطمع والمصالح
السياسية المحاكم، تميل موازين العدالة ويعاني الأشخاص العاديون.

الفساد
القضائي يعني أن صوت الأبرياء لا يُسمَع، بينما يتصرف المذنبون بحصانة".


وعلى الرغم من محاولات الاصلاح القضائي علي مدي عقود ، فلا زالت الضغوط
علي القضاء ليحكم بما يخدم المصالح السياسية. كما اهتم التقرير بمصطلح "القضاء المطاط" الذي يوفر حماية "قانونية" لمن في السلطة لتغطية إستراتيجيات مريبة أو غير قانونية، مثل الاختلاس ومحاباة الأقارب والقرارات السياسية، مع عجز الاجراءات عن محاسبة القضاة الفاسدين.

وأعطت المنظمة أمثلة لما يتعرض له القضاة المستقلون من نفي، وضغوط ، واجبار علي الاستقالة،إن القضاة الذين يعتبرون شديدي الاستقلال في الجزائرينقلون لمواقع نائية، وفي كينيا يتعرضون للضغط للتخلي عن مناصبهم، رغم عدم إبلاغهم بالادعاءات الموجهة إليهم.

يا تري في مصر الوضع ايه؟؟!!
ـ

آخر نكتة... عمارة المحرض على قتل أقباط مصر يتهم شنودة بتأجيج الفتنة

فاكرين الدكتور محمد عمارة العالم الجليل والمفكر الكبير؟

أيوة ... هو بتاع حكم إباحة دم ومال المسيحيين في الدنيا والخلود في النار في الآخرة... نقلا عن حجة الإسلام الذي لا يُرَاجَع
أبي حامد الغزالي (بنص كلمات عمارة)!!

الدكتورالمعتدل رمز الاستنارة شن هجوما عنيفا على البابا شنودة مؤكدا أن مواقف الأخير تؤجج الفتنة الطائفية في مصر!!!! وحسبما ذكرت المصري اليوم فإن عمارة قال في برنامج "الدفاتر القديمة" على قناة النيل الثقافية مساء أمس الأول أن البابا شنودة منذ توليه منصبه وهو يعمل جاهدا على تأجيج الفتنة الطائفية واستغلال الأحداث التي تقع لإشعال الفتنة!

شنودة بالطبع ليس فوق النقد بل في الواقع يجب أن ينتقد ويحتاج المثقفون الوطنيون مسلمين ومسيحيين أن ينتقدوه ولكن ليس بسبب تأجيج الفتنة بل بسبب تسلطه وسوء إدارته للمؤسسة الكنسية وتكريسه عزل الأقباط عن المجتمع وعن قضايا الوطن... أما أن يتهم بتأجيج الفتنة فهذا هو منتهى العبث والتعامي عن الحقيقة!!!

وممن يأتي الاتهام بتأجيج الفتنة؟؟ من أحد أساطين فن تأجيج الفتن والتحريض على كراهية الآخر وازدراء عقائدهم واحتقارها بل والدعوة علنا لقتلهم واستباحة أموالهم!!! (طبعا بالنسبة لمن سيرد بأن عمارة كان قد اعتذر عن فضيحة تحريضه على القتل واستباحة مال المسيحيين فدعني أوضح أن اعتذار عمارة كان عذرا أقبح من ذنب إذ قال أنه نقل دون قصد ودون تقص عن أبي حامد الغزالي حجة الإسلام وقال أنه اعتمد في نقله غير المدقق على أن حجة الإسلام لا يُراجَع!!)

وقال عمارة في هجومه على شنودة في البرنامج أن البابا شنودة في رأيه إنما يغذي الفتنة الطائفية ولا يهدئ الأقباط عند حدوث أي احتقان أو مشاكل مع المسيحيين!!!

الكارثة في كلام عمارة أنه يرى أن دور القيادة الكنسية يجب أن يكون هو "تهدئة المسيحيين" وقت ما أسماه بـ "الاحتقان والمشاكل"!!
ويتناسى عمارة حقيقة أن معظم "الاحتقانات والمشاكل" بين المسلمين والمسيحيين كان السبب فيها مسلمون هائجون أو مسلمون مهيجون للفتنة - والأمثلة أكثر من أن تحصى - وبالتالي فمن الأولى بالتهدئة وضبط السلوك الانفعالي والمنع من العنف؟ يعني المفروض من وجهة نظرك يا دكتور إن المسلمين يهيجوا ويثوروا ويحرقوا ويخربوا ممتلكات المسيحيين ويقتلوا ويصيبوا منهم ما يصيبون وبعدين نهدي المسيحيين؟؟؟ أي منطق معكوس هذا يا رجل؟؟؟

يا دكتورعمارة... إن بلطجية بمها الذين اعتدوا بالمئات على ممتلكات الأقباط وأحرقوا منازلهم كانوا ينفذون حرفيا ما أفتيت أنت (وغيرك) به حتى لو كنت تراجعت عنه... لأنك وإن اعتذرت إلا أن كلام حجة الإسلام الغزالي - وغيره - لا يزال قائما وقابلا للتطبيق وذا مرجعية أهم بالطبع من كل فتاويك وكتاباتك!!

قف أمام الله يا دكتورعمارة واسأل الله بقلب صاف حقا عمن يؤجج الفتن ويحرض على الكراهية واحتقار الآخر في هذا البلد... اسأل نفسك أمام الله وبصدق مع النفس ومع الله سبحانه عمن يقود هذا البلد الذي كان آمنا نحو حرب أهلية بسبب دعاويه الطائفية المتشددة والمعتمدة على نصوص حجة الإسلام الغزالي
- الذي لا يُراجع بحسب قولك - وعلى العديد من النصوص المخالفة للقرآن وصحيح السنة؟؟

لست من أنصار شنودة على الإطلاق ولكن للإنصاف كم مرة أباح شنودة دم مسلم أو أباح ماله أو عرضه حتى ولو بطريق الخطأ؟؟؟ كم مرة سب شنودة في الإسلام علنا وعلى صفحات الجرائد وأهان مقدسات الإسلام كما فعلت أنت (وغيرك الكثيرون) مع الدين المسيحي والسخرية من كتبه المقدسة والتحريض على كراهية المسيحيين؟؟ كن منصفا يا رجل واعترف بخطئك وخطأ موقفك ولو مرة واحدة في حياتك قبل أن يتسبب عنادك وتعاميك عن الحقائق في حرب أهلية حقيقية بدأنا نرى بالفعل بوادرها قريبة على الأبواب!!

ـ

2007-05-27

محاكم التفتيش في الكنيسة... ويلكم باك

جولة جديدة لمحاكم التفتيش الحديثة في الكنيسة الأرثوذكسية المصرية!!

فتش دائما عن الأنبا بيشوي!!

يتلذذ هذا الرجل جدا عندما يعرف أن شعب الكنيسة يحورون اسمه فينطقونه بِيِشْوِي (من الشوي) وهو يقول عن نفسه أنه يعلم أنهم يسمونه هكذا ويقول عن خصومه أنهم "هييجوا ع الشواية" واحد ورا التاني... لقد سمعته بنفسي يقول هذا في تسجيل له في أحد مؤتمرات ما يسمى بـ "تثبيت العقيدة" في دير الأنبا ابرآم بالعزب بالفيوم... وهو لا يكف عن سب وقذف العظيم الراحل متى المسكين وغيره من الأباء المستنيرين والذين يرفضون خرافات التقاليد التي تتنافى مع تعليم الكتاب المقدس... والتهمة الجاهزة عنده إنهم بروتستانت وأفكارهم غربية ضد الأرثوذكسية ومهرطقين ومبتدعين... والكارثة أن الكنيسة كلها تنساق وراءه بما فيها رئيسها البابا شنودة!!


نشرت جريدة المصري اليوم أمس خبرا عن جولة جديدة من محاكم التفتيش الكنسية الأرثوذكسية على ثلاثة محاور أو بخصوص ثلاث موضوعات أولها حالة أسقف نجع حمادي ذي الشعبية الجارفة والذي اتهمته الدوائر الكنسية الرسمية بأنه يمارس السحر الأسود... بينما السبب الحقيقي هو خلافاته الشخصية مع بيشوي!! أنا لست أعرف الرجل (اسمه الأنبا كيرلس) ولا أعرف إن كان صالحا أم طالحا ولكن هذه التهمة (ممارسة السحر الأسود) تذكرني - لا أعرف لماذا - بمحاكم التفتيش وتوجيه تهمة السحر والشعوذة لمن يعادي الإكليروس ومصالح الإكليروس وكانت عقوبة الساحرات والمشعوذين هي الحرق!! وما بين حرق الساحرات وشواية الأنبا بِيِشْوِي يا قلبي لا تحزن!!

والحالة الثانية هي حالة الأسقف بفنوتيوس الإصلاحي الذي كتب كتابا صغيرا عن الإصلاح داخل الكنيسة أثار حفيظة التقليديين في الكنيسة وعلى رأسهم شنودة طبعا والنتيجة لهذه المحاكمة التفتيشية معروفة سلفا... دائما محاكم التفتيش نتائجها معروفة سلفا من أول محاكمة نصر حامد أبو زيد لكريم عامر للدكتور جورج بباوي وغيرهم الكثيرون عبر التاريخ الأسود لمحاكم التفتيش.

القضية الثالثة التي تبحثها محاكم التفتيش الحديثة - تحت مسمى المجمع المقدس - هي قضية جريدة وطني التي تطورت في الفترة الأخيرة واقتربت جدا من أن تكون جرنان حقيقي فيه صحافة بجد بعد أن كانت نشرة دورية شبه رسمية للكنيسة الأرثوذكسية على مدى بضعة عقود مضت... الجريدة متوقع معاقبتها على نشرها تغطية صحفية - مهنية - لمؤتمر الأقباط العلمانيين (أي غير المنتمين للإكليروس وسلك الكهنوت) ويتوقع أن يكون العقاب هو منعها من دخول الكنيسة وبالطبع تحريم دخولها بيوت الأقباط المنتمين للكنيسة الأرثوذكسية (والذين تتعامل معهم الكنيسة كقطيع) وهؤلاء عددهم ملايين فهم أغلبية مسيحيي مصر!! (بالمناسبة أين دور نقابة الصحفيين في هذه الهجمة الشرسة من الكنيسة ضد جريدة صحفيوها أعضاء في النقابة وسيضارون ماديا وأدبيا من قرارات المحاكمة الكنسية تلك؟)

بالنسبة لكيرلس وبفنوتيوس رأيي إنهم يتعاملوا مع الوضع بالظبط زي نائبي الحزب الوطني المفصولين ما تعاملا مع الوضع وقالوا بركة يا جامع (ممكن الأسقفين طبعا يقولوا بركة يا كنيسة عشان هما مسيحيين... عادي يعني) وقال النائبان - كاهر حزين ومحمد حسين - أنهما شعرا أخيرا بالحرية وبأنهما قادرين يتنفسوا... إذا كنتما أيها الأسقفان ترغبان في الإصلاح حقا فاعلما جيدا أنه لم يحدث في التاريخ ولن يحدث أن قام إصلاح حقيقي في داخل نظام فاسد!!

وبالنسبة لجريدة وطني فبركة يا جامع أيضا... يمكن الخطوة دي تكونوا محتاجينها بالفعل للاستقلال عن النظام الكنسي المترهل والبعيد كل البعد عن واقع الحياة المعاصر... ولتكونوا بحق جريدة لكل المصريين وليست مجرد نشرة دورية غير رسمية عن أي جهة حتى وإن كانت هذه الجهة هي الكنيسة... اكتسبوا شعبيتكم من الشارع... من مصداقيتكم ومهنيتكم واهتمامكم بالوطن ومصلحة المواطن دون تمييز لدين أو اعتقاد.


وتستمر المحرقة مشتعلة متعطشة للحم المزيد من الضحايا... ويبقى حال محاكم التفتيش الكنسية على ما هو عليه وعلى المتضرر أن يخبط راسه في الحيط!!

وكما يقول المبدع توفيق الدقن دائما وأبدا

أحلى من الشرف مفيش


2007-05-26

سامحني لأنني لم أحملك وتركتك لأيدي الغرباء يحملونك

سامحني

لأنني لم أحملك

وتركتك لأيدي الغرباء يحملونك

إلى المستشفى

ويمسحون دموعك ودماءك

انتظرني يا أبي حتى أتي إليك..

لا تمت!!

انتظرني وأنت رافع رأسك

لأنني حبيس من أجل حريتك وحبي لوطني فارضَ عني...
===========

كانت هذه هي كلمات عبد المنعم محمود في رسالة كتبها على كف أمه إلى أبيه المريض قبل أن يسمح له الأمن بزيارة أبيه المريض ببيته في الأسكندرية وسط حراسة أمنية مشددة وحيث لم يسمح له سوى بساعة واحدة فقط مع أبيه المريض بفشل بالكبد

اقرأ ما كتبته نجلاء بدير في جريدة الدستور عن منعم
وتفاصيل زيارة منعم لأبيه تحت حراسة قوات الأمن


يا جماعة أنا بقيت مدمن لتدوينات محمد خان

اللي فيكوا يجرب يقرا كل يوم الصبح تدوينة محمد خان الصباحية مش هيقدر يبطلها وممكن تجراله حاجة لو غاب عن تدوينات خان
اللي لسة الأخبار ما وصلتوش وما يعرفش إن خان عمل مدونة اسمها كليفتي يلحق يخش ياخد دوره في جرعة الصباح التدوينية

وتمنياتي بأحلى وأمتع اصطباحة تدوين في مصر

مع كليفتي اللي هو اسم الفيلم اللي عاش واسم الكلب اللي مات

شكرا للمخرج الجميل والمدون أحمد رشوان أول من سرب لنا خبر دخول المعلم الكبير خان للبلوجسفير



اضغط على البانر تخش على مدونة محمد خان على طووووول

2007-05-25

لما المسيري يضطر يقول كدة يبقى "إتفو" علينا يا بلد

لما الدكتور عبد الوهاب المسيري المفكر العربي الإسلامي والعضو السابق بوفد جامعة الدول العربية لدى هيئة الأمم يوصل بيه الحال إنه يستنى تبرع من أمير سعودي لعلاجه من سرطان الدم ولا يأتي هذا التبرع ولا يرد عليه الأمير أصلا والنظام السياسي في بلدنا منفض له ورافض - ضمنا - علاجه على نفقة الدولة (طبعا بسبب مواقفه السياسية المعارضة)....

ولما الدكتور المسيري يوصل بيه الحال إنه يقول للمصري اليوم إنه
مازال لديه أمل في أن يتصل به الأمير عبدالعزيز بن فهد، ويتكفل بعلاجه إذا علم بالأمر، في حين أنه ليس لديه أدني أمل في أن يتخذ النظام المصري هذه الخطوة، لأن النظام - حسب رأيه - لا يهمه ما أعطاه لمصر...

يبقى مفيش غير حاجة واحد بس ينفع تتقال لهذا البلد...


إتفو عليكي بلد!!

ـ

مصر جديرة بعضوية مجلس حقوق الإنسان بأمارة تقرير العفو

مصر طبعا طبعا طبعا جديرة بالفوز الساحق بعضوية المجلس الدولي لحقوق الإنسان بأغلبية ساحقة لم تحصل عليها - في التاريخ - أي دولة أخرى من الدول العريقة - من العراقة وليس من العرق - في الديمقراطية، وطبعا طبعا طبعا هذا يدل على "الريادة" في مجال حقوق الإنسان كما أن مصر رائدة في كل المجالات!!

تقرير منظمة العفو الدولية عن حالة حقوق الإنسان في مصر لسنة 2007 بيقول لنا حاجات عظيمة "تؤكد" وبشدة على جدارة مصر بعضوية المجلس الدولي لحقوق الإنسان ولو فيه مجلس لحقوق الإنسان على مستوى المجموعة الشمسية أو على مستوى مجرة درب اللبانة كلها برضو مصر "هتتصرف" وتطلع الألفا بين كافة دول المجموعة الشمسية والمجرة كلها في مجال حقوق البني آدمين وحقوق الكائنات الفضائية كمان!!

دي تدوينة كتبتها صاحبة الزنزانة عن تقرير العفو الدولية 2007
اضغطوا ع الصورة تقروها


===============

ودا موضوع المانشيت الرئيسي للمصري اليوم بتاع امبارح برضو عن تقرير العفو الدولية 2007 فيما يخص حالة حقوق البني آدمين في مصر... برضوا اضغطوا ع الصورة عشان تقروا الموضوع


===========

ودا تقرير الشبكة العربية لمعلومات حقوق الإنسان عن تقرير العفو الدولية 2007
اضغط ع الصورة واقرا وافهم حيثيات دخولنا مجلس حقوق الإنسان الدولي


==============

ودا بقى التقرير نفسه أو تحديدا الجزء الخاص بمصر في تقرير منظمة العفو الدولية
إديها ضغطة أخيرة على الصورة هتلاقي نفسك في العفو الدولية شخصيا
وابقى ارجع لي تاني وقول لي إيه رأيك


مودرن أخوان ..روش طحن



علي مدار عام دراسي في الدراسات العليا وبشكل شبه يومي داخل حرم الجامعة

لم تتوقف نقاشاتنا أحيانا وصداماتنا اغلب الاحيان ،تارة يدعي أن لي أفكار متهورة

أو مجنونة،أو أن أخرتي جهنم، وبئس المصير، صحيح أنه لم يكن يرضي عن ارتداء

الزميلات للاسترتش والبادي الا انه احيانا كان يتكرم ويتغاضي عن ذلك اذا كانت

الزميلة ترتدي غطاء للرأس وأن عاب علي عدم أرتدائه رغم ارتدائي ملابس محتشمة

كان لقبه علي سبيل الدعابة فلان بن لادن ،ومن أهم تعبيرات وجهه تقطيب

الجبين وعقد الحاجبين وزم الشفتين والقميص مغلق الازرار، صدمت بعض الشئ حين

علمت انه تم قبوله في اختبارات وزارة الخارجية لينضم للدبلوماسيين المصريين

وأن تراجعت فيما بعد، فهذا حقه الانساني ..

مضت الايام دون محاولة تذكره مرة أخري حتي تقابلت لاحقا مع بعض من يمكن

اعتبارهم ضمن تصنيفه (رغم أعتراضي علي تصنيف البشر)الايدولوجي

فكانت الصورة مختلفة تلك المرة

تقابلنا علي أحد مقاهي وسط البلد مع مجموعة من الاصدقاء

بدون أرادة مددت يدي للمصافحة ثم سحبتها منزعجة لمعرفتي أنه لا يجوز بالنسبة له

لكنه فاجأني بمد يده لم أتحدث طويلا كعادتي حين أقابل شخصا للمرة الاولي

لكنى أخذت في تفحصه ، ملبسه عصري جدا (كاجوال /حذاء رياضي/أحيانا كاسكت) يتحدث

بحرية صوت دافيء هادئ عميق يستمع حين يتحدث شخص أخر ..لا يقاطع

توالت اللقاءات حتي مع بعض أصدقائه ..لم يكونوا نسخة طبق الآصل ربما اختلفوا بعض الشئ

سرعان ما أصبحنا أصدقاء ضمن مجموعة متنوعة الافكار والاتجاهات والاهتمامات
.. مع كل لقاء أكتشاف جديد
لا يوجد قميص مغلق الازرار حتي نهاية العنق و لا جبين مقطب أو حاجبين معقودين

الا حينما يبتسم أو يندهش مثل باقي البشر العاديين

بل يسمع الموسيقي :عمر خيرت..فيروز..منير..مرسيل وغيرهم لا يفارقه
mp3
لا يمانع في الجلوس علي مقاهي وسط البلد التي كانت تعد حكرا علي شباب اليسار

له أصدقاء وصديقات .. من اتجاهات وتيارات مختلفة

أشياء كثيرة تدلل علي أننا مازلنا في حاجة للتعرف أكثر الي الاخر المختلف

بكل تنويعاته، في الايديولوجية، الدين، النوع ، الثقافة وغيره

2007-05-23

المفتي يصر على فتوى بول النبي ومكرمة تشويه الإناث جنسيا


أكد "العالم الجليل الدكتور" (!!!) علي جمعة مفتي الجمهورية تمسكه بفتوى تبرك الصحابة ببول النبي بل وشرب بعضهم إياه (!!!) وأصر في حديث للمصري اليوم إن كل جسد النبي في ظاهره وباطنه طاهر، وليس فيه أي شيء يتأفف منه أحد حتي فضلاته، فكان عرقه أطيب من ريح المسك، وكانت «أم حرام» تجمع هذا العرق وتوزعه علي أهل المدينة. ويأتي حديث المفتي ودفاعه عن فتواه في الوقت الذي أثارت فتواه حول التبرك ببول النبي وشربه جدلا واسعا ليس فقط في الأوساط الفقهية المتخصصة بل وفي الرأي العام الشعبي أيضا وفتح المجال من جديد للأطروحات الخاصة بتناول التراث الديني والأخذ به كما هو دون مراعاة متغيرات العصر. وكان المفتي قبلا قد أورد هذه الفتاوى ضمن كتابه "الدين والحياة... فتاوى عصرية يومية" (!!) وكانت صادمة لكثيرين.


المفتي أصر في حديثه للمصري اليوم على صحة موقفه مدللا بحديث لأحد الصحابة يذكر فيه أن الرسول كان إذا تفل تفلة سارع أحدهم ليمسح بها وجهه ففي حديث سهيل بن عمرو في صلح الحديبية قال: «والله دخلت علي كسري وقيصر، فلم أجد مثل أصحاب محمد وهم يعظمون محمدا، فما تفل تفلة إلا ابتدرها أحدهم يمسح بها وجهه». موضحا أن العلماء ومنهم ابن حجر العسقلاني والبيهقي والدارقطني والهيثمي أخذوا من هذا حكما بأن كل جسد النبي طاهر.

وقد ورد عن البيهقي في سننه عن أميمة بنت رقيقة أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يبول في قدح من عيدان ثم يوضع تحت سريره فبال فوضع تحت سريره فجاء فإذا القدح ليس فيه شيء ، فقال لامرأة يقال لها بركة كانت تخدمه لأم حبيبة جاءت معها من أرض الحبشة : "أين البول الذي كان في القدح؟" ، قالت :شربته يا رسول الله ، وفي رواية عبد الرزاق عن ابن جريج مثله وفيه قال:" صحة يا أم يوسف". وكانت تكنى أم يوسف ، فما مرضت قط حتى كان مرضها الذي ماتت فيه، وروى نحوه الحاكم والدارقطني والطبراني وأبو نعيم . ومن ثم فإن فتوى جمعة لا جديد فيها ولم يبتدع شيئا بعيدا عن التراث الصحيح. وهذا ما يأتي بنا إلى سؤال هام...

أما آن الأوان لتنقية التراث الديني كله وإعمال العقل فيه حتى تستقيم الأمور إلى ما هو حق وطاهر وجليل ونافع للأمم؟؟



الطامة الكبرى في فتاوى جمعة وهي مصيبة حقيقية لمن لا يدرك هي تأكيده أن التشويه الجنسي للإناث" والمعروف بين العامة بختان الإناث هو "مكرمة" (!!!) بل يقول جمعة: إن لفظ مكرمة هو الوارد في الفقه، فبعض الشافعية يقولون بوجوبه، والبعض الآخر يقول مكرمة، والثالث يقول تبعا لمناخ البلاد!!! يا نهار اسود يا شيخ!!!
وللي مش فاهم نقول... إن فتوى بول النبي على شذوذها وغرابتها إلا أنها لم تكن لتستحق كل هذا الجدل الذي استغرقته مقارنة بهذه الطامة الكبرى التي ألقى بها في وجوهنا جمعة فيما يتعلق بـ "وجوب" تشويه الإناث جنسيا (لدى الشافعية) و"مكرمته" عند البعض وترك الأمر مفتوحا عند الآخرين!!! الكارثة أن كلام جمعة هنا (وهو على رأس أعلى منصب يستمد منه الناس الفتوى في شتى أمور الحياة وهي مصيبة أخرى) كلامه هنا يعصف بجهود استمرت لسنوات طوال حاولنا فيها تغييرثقافة الناس في الريف والحضر وتوعيتهم بالمصائب الطبية والصحية الناجمة عن تشويه المرأة جنسيا بدعوى "الختان" أو "الطهارة"!! والكارثة أنه كان قد فتى بهذه الفتوى الكارثية (فيه حاجات الفتوى فيها يا اخوانا لأهل العلم مش لأهل الدين ومنها صحة الإنسان والأمور الطبية... إمتى دماغنا هتنضف بقى) فتى بهذه الفتوة ردا على فتوى للإمام الأكبر طنطاوي بمشروع قانون لتجريم ما يسمى بالختان للإناث.

إن هذا العبث الديني واللعب بالفتاوي فيما يخص صحة المواطنين هو جريمة أكبر بكثير من أن يُسْكَت عليها!!!

إن كانت الفتوى العبثية الخاصة بإرضاع الكبير (وهي من صحيح السنة لمن لا يعلم) قد أدت إلى فصل قائلها من منصبه والتحقيق معه بالرغم من اعتذاره الصوري فمن الأولى أن نطالب بالتعامل بالمثل مع جمعة الذي يبيح ويجيز بل ويحبذ تشويه الإناث جنسيا وهو جريمة تعاقب عليها القوانين في كافة الدول المحترمة....

فلنطالب معا بمعاقبة جمعة وفصله من منصبه والتحقيق معه!!

بتهمة التحريض على الاعتداء البدني بالتشويه الجنسي لملايين النساء

ابتسامة منعم تتحدى نظاما فقد عقله



إهداء لكل الحالمين بالحرية في هذا البلد

لن يكسروا عزيمة منعم مهما جددوا حبسه!!
ربنا يفك سجنك يا منعم

القضاء الإداري يؤجل الفصل في الإفراج الصحي عن أيمن نور



الدكتور أيمن نور المهدد بالموت في أي لحظة بحسب ما ورد في تقرير الطب الشرعي عن حالته الصحية تقرر تأجيل الفصل في الحكم بالإفراج الصحي عنه من عدمه إلى جلسة القضاء الإداري في 12 يونيو المقبل

وقد قالت وكالة رويترز أن محكمة القضاء الاداري أكدت في حكمها يوم الثلاثاء انها قررت ندب لجنة من خبراء الطب الشرعي لفحص تقرير طبي موجود في أوراق الدعوى لا يقطع بأن بقاء نور في السجن يمثل خطرا على حياته أو صحته. وحددت جلسة 12 يونيو حزيران القادم لاستلام التقرير الجديد واصدار حكم في الدعوى.

التقرير الطبي بتاع نور كان فيه نقطة غريبة جدا فيها تناقض مفزع ففي الوقت اللي أكد فيه التقرير الطبي (الرسمي بتاع الحكومة) إن نور يعاني من مشاكل صحية في القلب قد تؤدي إلى الموت المفاجئ في أي لحظة إلا أنه عاد وأكد أنه مفيش خطر عليه من بقائه في السجن وقضاء مدة عقوبته بالكامل!! حسبنا الله ونعم الوكيل!!

هذا ويجيز
القانون المصري الافراج عن السجين قبل انقضاء مدة العقوبة اذا كان سجنه سيهدد حياته أو صحته

بمعنى إن أيمن نور مش مقدم التماس بالعفو زي ما البعض فاهم لكن الإفراج الصحي دا حق قانوني مش منحة من أجد والمفروض إنه بيصدر بيه حكم قضائي إذا كان الحالة الصحية للسجين تقتضي بالفعل الإفراج عنه

يتبقى إن القاضي اللي بيحكم في قضية نور وإفراجه الصحي هو القاضي محمد الحسيني نائب رئيس مجلس الدولة وهو نفسه الذي كان قد حكم بعدم إلزام وزارة الداخلية بإصدار بطاقات للمسيحيين العائدين إلى المسيحية بعد ارتدادهم عن الإسلام وأيضا هو من حكم بإبطال قرار الرئيس مبارك في قضية المدنيين - من الإخوان - المحالين إلى القضاء العسكري... والأهم من ذلك أنه صاحب التصريح الشهير في المصري اليوم أنه يحكم في القضايا بما
يمليه عليه ضميره!!!


يا ترى ضمير محمد الحسيني هيملي عليه يحكم بإيه في قضية الإفراج الصحي عن أيمن نور يوم 12 يونية اللي جاي؟؟؟

2007-05-22

العقل لما اتسجن جوة ف زنازينو... إيمان بكري

العقل لما اتسجن جوة ف زنازينه
فرد قلوعه الخوف وفرض قوانينه
ولا كل من خاف سلم من نصل سكينه
والظلم لو يوم حكم ع اللي مطاوعينه
الحلم يبقى سراب وتتوه عناوينه

من قصيدة "زنزن" للشاعرة إيمان بكري

أهالي قلعة الكبش محتجزون في قسم عابدين

نشر موقع كفاية عصر اليوم أن ضباط قسم عابدين يحتجزون في هذه الأثناء عدداً من أهالي قلعة الكبش ومحاميهم ؛ حيث توجهوا إلى القسم صباح اليوم لتحرير محضر ضد أجهزة الحي بخصوص إخلاء منازلهم بالقوة، إلا أن ضباط القسم رفضوا تسلم البلاغ و رفضوا السماح للأهالي بمغادرة القسم ولا يزالون محتجزين مع محاميهم...



أيوة حضرتك الخبر ما فيهوش خطأ مطبعي ولا حاجة... الموضوع بالظبط كدة... أهالي قلعة الكبش اللي بيوتهم اتحرقت واللي الدولة بتماطل معاهم مش عايزة تدبر لهم مساكن تأويهم بعد ما بيوتهم احترقت في مارس الماضي كانوا رايحين يقدموا محضر في قسم عابدين ضد أجهزة الحي لتضررهم بسببها وكان رد فعل الظباط الأفاضل - سمعني أحلى سلام مربع ياض لحبيب العادلي - إنهم حجزوهم في القسم هما ومحاميهم!!! أيوة حتى المحامي مرمي في الحجز... عادي يعني إيه المشكلة هو يستاهل اللي يجرالو لأنه مصدق إن فيه قانون في البلد وقال إيه رايح ومعاه الأهالي يبلغ في أجهزة الحي في القسم التابع للحي!! بصراحة يستاهلوا!!
ـ

What a Divine Inspiration!! Thank you MaK!!

Time

Is

Always

Right

To

Do

What

Is

Right




Martin Luther King

2007-05-21

عزيزتي الموظفة استني!! ما ترضعيش زميلك... الشيخ اعتذر!!ـ

تحديث

أهو الراجل فصلوه من الأزهر واتحول للتحقيق عشان ترتاحوا!!
أنا بافكر أعمل حملة تضامن معاه ضد تعسف الأزهر



إلى كل موظفة (قطاع عام أو قطاع خاص أو قطاع أعمال) ... احترسي!!!

انتظري!!!

لأ لأ لأ استني عندك... البسي تاني بسرعة!!!

الشيخ رجع في كلامه وقال ما ينفعش ترضعي زميلك عشان يتحرم عليكي!!!

معلش لخبطناكي معانا... ما بين ترضعي وما ترضعيش... بس لحين إشعار آخر، الكلام استقر على إنك ما ترضعيش!!!

طبعا حضرتك هتسأليني وتقولي لي سوؤال محرج إنه ماذا إذا كنتي عملتي بالفتوى من أول يوم والزملا رضعوا بالفعل!! بس للأسف معنديش رد على سيادتك وإذا كنتي آثمة أم غير آثمة... بس شوفي يا أختي الكريمةه هو الأكيد - بغض النظر عن تأثيمك من عدمه - إنه إذا كان الزملاء الأفاضل لم يرضعوا خمس رضعات مشبعات من ثدي حضرتك الكريم فهم لا يزالوا غير محرمين عليكي وبالتالي لا يجوز أن تكشفي أمامهم ما حرم الله كشفه!!! ويعوض الله على الزملاء بقى في فرصة تانية... وعموما لو الشيخ رجع في كلامه تاني وحلل الرضاع من تاني فمتخافيش... الرضعات اللي فاتت هتتعد ومش هتروح عليكي!!! والله أعلم طبعا


2007-05-20

يا عيني ع القمر لما يتحجب زحل


القمر... يا عيني ع القمر وجمال القمر

زحل ويا عيني على جمال زحل وهو متحزم من وسطه بحلقاته الشهيرة



زحل قرر يتحجب!!

(طبيعي بعد ما القنوات الإسلامية بقت فضائية والدعوة للحجاب وصلت الفضاء إن زحل يتحجب)

دلوقت العلمانيين يقولوا إن دا مد وهابي للفضاء الخارجي!!

وممكن فاروق حسني يقول لك إن احتجاب زحل ما إلا ردة فضائية حضارية وإن احتجاب الكواكب (بعد احتجاب النجمات) هو وباء خطير... بس هيعقب بعد تصريحه بإن دا رأيه الشخصي!!

الموضوع وما فيه إن كوكب زحل يوم التلات بالليل هيحتجب فعلا ورا القمر... (يبدو إن فيه حاجة كدة بينه وبين القمر... والراجل معذور ما هو مين ما يحبش القمر)

المهم بقى إن سكان القاهرة ممكن يشوفوا زحل وهو بيحتجب ورا القمر يوم التلات بالليل بدءا من
الساعة الحادية عشرة و10 دقائق ليلا بالتوقيت المحلي، وسيعود زحل للظهور في الساعة الثانية عشرة و08 دقائق ليلا مع ضرورة "النظر نحو القمر قبيل موعد الاحتجاب بقليل، إذ سيشاهد حينها جرما سماويا لامعا يرى بالعين المجردة، ويميل لونه إلى الذهبي، وهذا هو كوكب زحل."

وبمرور الوقت يلاحظ الراصد اقتراب القمر من كوكب زحل إلى أن يختفي زحل خلفه بسبب حركة القمر

ويذكر أن مثل هذا النوع من الاحتجاب يحدث على شكل سلسلة، إذ بدأت (السلسلة الحالية) لاحتجاب كوكب زحل خلف القمر يوم 10 ديسمبر/ كانون الأول 2006، وستستمر حتى 7 أكتوبر/ تشرين الأول 2007


عاجل.. الحكم بالغرامة على صحفيين بالمصري اليوم

وردنا خبر عاجل عن حكم أصدرته محكمة جنح قصر النيل بالأمس بغرامة 7550 جنيها ضد اثنين من الصحفيين بجريدة المصري اليوم في قضية نشر رفعها ضدهما أحد أعضاء مجلس الشعب

الصحفيان هما أحمد شلبي وفاروق الدسوقي
وكانا قد قاما بتغطية لحادثة قتل بقرية جرزا بالعياط بالجيزة متهم فيها شخص اسمه محسن
هو شقيق عضو مجلس الشعب عن دائرة دار السلام - سوهاج المدعو أحمد عبد السلام قورة

وفي اتصال تليفوني بالصحفي أحمد شلبي أكد أنهما - هو وزميله فاروق الدسوقي - في سياق تغطيتهما للحادثة نقلا أقوالا عن أهالي قرية جرزا عن شبهات مثارة حول ما قيل أنه نشاطات مشبوهة للشركة التي يملكها أحمد عبد السلام قورة - عضو المجلس - وشقيقه محسن - المتهم بجريمة القتل - وهي الشركة المصرية الكويتية والتي تعمل في مجال الأراضي الزراعية ولكن - بحسب ما قاله الأهالي - فإن هذه الشركة ليست إلا ستارا للتنقيب عن الآثار وتهريبها

وقد نقل الصحفيان شلبي والدسوقي أقوال الأهالي في القرية - في سياق تغطيتهما لجريمة القتل المتهم بها شقيق عضو البرلمان - وأكدا أن هذه الأقوال وردت على لسان الأهالي ومن ثم فقد أخليا مسئوليتهما عما جاء بها من ادعاء يمس مسعة الشاكي

السيد الفاضل العظيم المبجل عضو مجلس الشعب أحمد عبسلام قورة رفع ضدهم قضية سب وقذف وحكمت بالفعل محكمة جنح قصر النيل بالغرامة بمبلغ خمسة ألاف جنيه لكل منهما ومبلغ خمسة ألاف أخرى عليهما للتضامن في التهمة المنسوبة إليهما فيكون إجمالي المبلغ المحكوم به على كل منهما نحو 7550 جنيها... ويتوقع القانونيون أن يتم تأييد الحكم في الاستئناف مما يعطي الفرصة لعضو مجلس الشعب (ذو الأنشطة التي تحوم حولها الشبهات) أن يرفع بعد ذلك قضية تعويض ضد الصحيفة قيل أنه سيطالب فيها بمليوني جنيه تعويضا من الصحيفة

جدير بالذكر أن شقيق عضو مجلس الشعب والمتهم بالقتل في تلك الجريمة التي ذهب الصحفيان أساسا لتغطيتها لا يزال هاربا ولم يسلم نفسه بعد للنيابة اليت كانت قد أمرت بضبطه وإحضاره... إنها حقا عائلة محترمة

خلينا كمان نقول بالمرة إن البيه عضو مجلس الشعب عايش أغلب الوقت في الكويت ويدير أعماله في مصر من خلال وكيل ومحدش يسألني طب إزاي عضو برلمان في مصر ومس عايش في مصر... المجلس سيد قراره يا اولاد ولا تسألوا عن أمور إن بدت لكم تسوءكم

وخلينا كمان نضيف إن نفس هذه الشركة بتاعة هذا العضو قد قدم أحد النواب قبلا طلب إحاطة في المجلس بشأن نشاطاتها المثار حولها الشبهات


وطبعا عاشت مصر لحقوق الإنسان ولحرية التعبير ولحرية الصحافة وإدي إدي إدي إديها كمان حرية

2007-05-19

المسيحيون يقاطعون بضائع المسلمين... برافو عليهم

المسيحيون يقاطعون المسلمين والحياة تستمر

نورا يونس تواصل متابعاتها التفصيلية للحادث

ههنا آخر المستجدات:

ضحايا بمها يتمزّقون بين المعاناة والأمل ويلجأزن إلى مقاطعة الجيران المسلمين.

إقرأ تجديدات سابقة هنا وهنا.
وبالعربي هنا وهنا

إلى كل المهتمّين بما حدث في بمها: قبس من نور في قلب الظلام

ههنا آخر تجديد تلقيته توا:

1. بالأمس، أسقط الضحايا التهم ضدّ جميع المعتدين، بدون تغيير أقوالهم.

2. الصدامات في القرية تأخذ إتّجاها آخر. كلا الجانبين يرفض التعامل مع بعضهم البعض، إلى حدّ أنّ المسيحيين باتوا يضطرون أن يحصلوا على غذائهم من بلدة العياط القريبة، أو أن يخبزون الخبز في بيوتهم.

3. اليوم، زار بعض المسؤولين البلدة، لتقدير الأضرار والتعويضات. أحد المسؤولين، الذين اعتقد القرويّين أنه محافظ الجيزة وعد أن تكون التقارير قد وصت لمكتبه قبل الإثنين لإتّخاذ الإجراءات الملائمة.

4. لاحقا، أرسلت مطرانية الجيزة مساعدات إلى الضحايا عبارة عن ثلاجات، تلفزيونات، وغسّالات وأبواب ونوافذ، الخ. . يتم الآن تحميل كميات من الخشب إلى موقع بيت خشبي كان قد إحترق كليا.

ضحايا بمها، الذين فقدوا الأمل في وقت سابق، سعداء جدا الآن بهذه المستجدات. إنّ مجتمع بمها كله يستعد لبدء فصل جديد في حياتهم.

المخلص

ر. و

حاكموا أبو الغيط بتهمة الاستهبال

يا أستاذ أبو الغيط أفندي إنت مُصِرّ تحرق دمي؟
يا عم الحاج حرام عليك المصريين اصحاب عيا وما يستحملوش تصريحاتك العبقرية



بقى انتخاب مصر لعضوية المجلس العالمي لحقوق الإنسان هو رد على المشككين في أحقية مصر لعضوية مجلس حقوق الإنسان بسبب سجل مصر المهبب في هذا المجال؟

طبعا دا كلام عبيط سعادتك... لأن السجل فعلا أسود

يعني أنا مش قادر أفهم دماغ سعادتك
إنت عاوز تقول إن مصر سجلها مش أسود في مجال حقوق الإنسان؟
ولا عاوز تقول إن بالرغم من إن سجلنا مهبب وزي الطين في مجال حقوق الإنسسان لكن دا لا يمنع أحقيتنا بالكرسي؟

الحقيقة أنا راجعت التصريح المستفز بتاع سيادتك ولقيت إنك بتهرج يا راجل... فإنت فعلا مصمم إن سجل مصر في حقوق لا مؤاخذة البني آدمين زي الفل بس الكلاب المشككين بيقولوا غير كدة وبالتالي انتخاب مصر لعضوية القعدة الدولية لحقوق البني آدمين دي بترد على كل الأشكال الوسخة اللي بتشكك في مصر وحلا
وة مصر في مجال حقوق البني آدمين

يعني أنا مش عارف أرد عليك أقول لك إيه بس
أقول حسبي الله ونعم الوكيل زي الإخوان؟
ولا أخرج عن وقاري وأسب وأقذف وألاقي واحد قاضي من صحابك يرفع عليا دعوة ولية في ساعة ضهرية ويطالب بشنقي بعد حجبي وسلخ أظافري وخلع جلدي؟

إنت هتستهبل يا عم الحاج؟

الدلالة الوحيدة لاختيار مصر في القعدة الدولية لحقوق البني آدمين دي هي إن المجتمع الدولي اتهطل في دماغ أممه... وإن العالم ارتد في الليلة بتاعة حقوق الإنسان وقرر يبيع القضية وينفض... لكن مش الدلالة خالص إن مصر فيها إصلاح سياسي وحقوق بني آدمين على الإطلاق... يا ابو الغيط ما انت عارف الفولة

لازم أفكرك بالست مندوبة العفو الدولية لما هزأتكم بسبب قضية عماد الكبير اللي فضحت تعذيب الداخلية الممنهج؟

ولا حضرتك ناسي المواطن محمد عبد القادر اللي اتقتل من جراء التعذيب والصعق الكهربائي في أمن الدولة فرع حدايق القبة - قسم كهربة الحلمات والقضبان؟

طب بما إنك لسة بتستهبل فيما يخص سجل مصر "المشرف" في حقوق البني آدمين فخليني أفكرك بحادثة لايت خفيفقة لطيفة مفيهاش لا اغتصاب ولا كهربة عشان قلبك الرهيف... وحادثة لسة طازة أهيه... بنت اسمها أميرة يا عم الحاج ماتت بضربة شمس من جراء وقوفها في تشريفة زميلك بتاع التعليم... وطبعا كانت مجبرة ودا تحت بند التعذيب برضو... وزميلك يا راجل معندوش دم ولا أخلاق ولا حتى اعتذر ولا قال أنا آسف

شكلك برضو لسة مش مقتنع... طب فاكر عبارة الموت بتاعة صاحبكو وحبيبكو ممدوح اسماعيل؟ أيوة اللي مات فيها فوق الألف بني آدم واللي التقرير النهائي أدان الحكومة فعلا بالإهمال والتقصير... أهي حادثة العبارة دي مالهاش علاقة خالص بسجل مصر الأسود في حقوق البني آدمين

طب استنى... تسمع عن أيمن عبد العزيز نور؟ أيوة اللي سجنه رئيسك في الشغل بسبب انه تجاسر واترشح قدامه للمريسة واللي رئيسك أمر بتعذيبه وإهانته وضربه وسب الدين له واللي شكله هيموت في السجن من فرط المعاملة السيئة والتعذيب

طب حد قال لك على طلعت السادات اللي اتسجن بعد محاكمة عسكرية - في السريع - عشان لسن على الراجل الكبير وكان ناوي يفتح ملف قتل عمه المقفول من 26 سنة ونص؟

بلاش أيمن وطلعت عشان دول قللات أدب ويستاهلوا اللي يجرالهم عشان بيتطاولوا على أسيادهم

الواد عبكريم اللي لا ليه ف الطور ولا ف الطحين إيش قولك بقى لما رئيسك يسجنه سنة كاملة عشان أهانه و3 سنين بس عشان أهان ربنا (دا بحسب وصف القاضي اللي مشغله رئيسك في الشغل) يعني رئيسك بيقول إن إهانته تساوي واحد على تلاتة من إهانة ربنا نفسه (استغفر الله العظيم) بس مسيره يكبر وتبقى إهانته راس براس تعادل إهانة الذات الإلهية... وطبعا دا كله دليل على إننا عندنا حريات اعتقاد وتكفير (قصدي تفكير) وحرية تعبير وإملا كمان وسجلنا أبيض الحمد لله

طب بلاش الكافر عشان الكفر يجب بحرية التعبير والتفكير... الواد المسلم عبمنعم محمود اللي اعتقله رئيسك في الشغل بسبب إنه بعبع وقال كلمتين في مؤتمر عن تعذيبه في الداخلية في حبسة سابقة دا برضه مش دليل على إن سجلنا مهبب في حقوق البني آدمين يا عم الحاج؟؟؟

بص يا عم الحاج اللي ما بيشوفش م الغربال يبقى أعمى

وانت ما بتشوفش حاجة خالص غير الل بيقولوا لك تشوفه وما بتقولش غير اللي يقولولك تقوله وما بتسمعش أساسا يبقى خلاص يا حبيبي مفيش فايدة... روح موت بقى

يا رب تموتوا كلكوا
جتكوا نيلة مليتوا البلد

2007-05-18

يا مستني السمنة من بطن النملة

تحديث

نقلا عن نورا يونس بالانجليزية

أن أمن الدولة طلب من الضحايا المسيحيين في أحداث العياط

تغيير شهادتهم و أقوالهم لاتهام أخرين قاصرين

غير المسلمين البالغين المهاجمين الذين تم اتهامهم بالفعل فيما سبق

لكن الضحايا رفضوا تغيير أقوالهم أو شهادتهم حين

قامت قوات الشرطة بشحن كافة المسيحيين ممن تقدموا بشكاوي ضد

المهاجمين من المسلمين، في اتوبيس صغير الي قسم الشرطة

للتوقيع علي التنازل عن الشكاوي و تغيير الاقوال
الا انهم رفضوا

فتدخلت مطرانية الجيزة وطلبت من الجميع عدم التوقيع علي شئ

والعودة الي منازلهم مع تعهدها بارسال محامين للتعامل مع الموقف.
ومن جهة أخري لازال غضب قبطي من تجاهل البابا لمشاعر الاقباط

وتجاهله لماحدث في العياط ومن شروط الصلح المجحفة للضحايا




ولازالت وزارة التضامن الاجتماعي لم ترسل اي من مسؤوليها

لتعويض الضحايا مثلما رددت الوزارة في وسائل الاعلام
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

المتتبع لحوادث الصدام الطائفي في مصر سيجد مجموعة من العوامل المشتركة

بداية من الذريعة التي أدت للصدام ، مرورا بالخسائر والضحايا،انتهاء

بنتيجة الصدام. ففي معظم تلك الحوادث يأتي السبب المباشر بناء كنيسة

رغم تحايل الاعلام بمختلف انواعه وادعاء "بناء كنيسة بدون تصريح" اي

انه اذا كان وجد التصريح لن تكون هناك أزمة!! فرغم تشدق الاعلام المصري

والنظام بمقولة لا مؤاخذة "النسيج الواحد" ونصوص الدستور علي حقوق المواطنة الكاملة

للمصريين جميعا بصرف النظر عن الاختلاف في الدين أو العرق..ألخ

فلا زال هناك التمييز القانوني ضد الاقباط بالتحديد علي مستوي الاجراءات القانونية

المتبعة لبناء دور العبادة. فبناء مسجد يتطلب ترخيص بناء من المجلس المحلي

أما بناء كنيسة، فيتطلب قرارا سياسيا من رئيس الجمهورية، ويخضع

الطلب للتحقيق والتحري الامني.

من الذرائع الاخري هو حالات تغيير الديانة رغم الادعاءات بحرية

الرأي والاعتقاد!!

فحالات التغيير الي الاسلام تقابل بالتأييد والترحيب والتهليل

من الدولة والمجتمع ، في مقابل العكس عند تغيير العقيدة من الاسلام

الي اي من الديانات الاخري ومنها المسيحية، انتهاءا بالتعنت

في الاعتراف بديانات اخري كالبهائية. بل علي مستوي المناهج الدراسية

ووسائل الاعلام المرئي والمسموع والمكتوب

بما فيها الاعلام الرسمي ، لازالت المسيحية تعادل الكفر والشرك

وان الكتاب المقدس محرف وغيره من وسائل الاذدراء والطعن.


أما الخسائر فهي في الغالب قتلي من الطرفين وان كان في الغالب

عدد الضحايا المسيحيين أعلي (بالنسبة لي لا اتعامل بالارقام مع القتل)ناهيك


عن خسائر في الممتلكات .


أما النتيجة النهائية لكل حدث تصادم طائفي، فهي مجلس صلح عرفي بين رؤوس كبار العائلات من الطرفين

(محدش يسأل عن الغلابة لانهم مش مهمين)

وتتوالي القبلات و الاحضان أمام عدسات المصورين

وأمن الدولة الشريك الكبير في "النسيج الواحد"، ومهمته لفلفة الحدث وسرعة دفنه

وأعضاء مجلس الشعب والشوري عن مكان الحدث، الذي ربما لم يتشرف أهله بمقابلة

السادة الاعضاء لبحث مشاكله . أما قمة المأساه فهي حفظ الدعاوي الجنائية

رغم انه من المعروف عدم جواز التنازل عن الدعاوي الجنائية قانونا حتي

وان تنازل الضحايا أو ذويهم فيبقي هناك حق الدولة


حتي حدث أخر

وغير مهم أن يعود الوضع الي ماهو عليه ويهبط سقف

المطالب أو التنازل عنها بالمرة

ويعود التنازل عن كنيسة في مقابل الاكتفاء بمدارس أحد

و اسقاط الدعاوي عن جميع المعتدين


قال يا مستني السمنة من بطن النملة عمرك ما هتقلي

2007-05-17

إلى كل من هو مهتم بما حدث في العياط: اخبط راسك في الحيط


التدوينة دي محاولة مني لترجمة ما كتبته نورا يونس هنا بالإنجليزي



الكلام اللي بتقوله نورا خطير فعلا والرسالة اللي ناشراها صادمة جدا وبتوضح حاجات كتير من اللي ناقشناها هنا بتفصيل مطول على مدى الأيام الماضية

خليكم بقى مع نورا...
ـ
............

وصلتني اليوم الرسالة اللي تحت دي من أحد المصريين واللي اتكلّم مع بعض الضحايا شخصيا والخلاصة أن فيه ناس عايزة إن يحصل تعتيم على هذا الحدث. هل سنترك الأمر يمر هكذا؟ خليني أقول لك أننا إذا تركنا جهاز الأمن العنصري والمسيّس ليتعامل مع كلّ شئوننا وقضايانا، وإن لم نساند حقوق المواطنة، لأجل أماكن العبادة، ولأجل بناء الكنائس، ولأجل ضمان الحريات لكلّ المصريين، فإن "الخروج" سيستمرّ وأولئك الذين يبقون سيكونون مجرد مقيمين - وليسوا مواطنين. من منا يرغب في بلاد كتلك؟ من ذا الذي يرغب في قطعة أرض مزدحمة أكثر من اللازم يقطنها 70 مليون من "المقيمين" ولا وجود للمواطنين؟ هل يقودوننا إلى الحرب الأهلية؟ ألا ترون كيف أن هذا الظلم سوف لا ينتج سوى إنفجارا مريعا خارج كل سيطرة؟

إن لم تكن أدركتَ حتى الآن، فاعلم أن عملا إرهابيا قد حدث في بمها بالعياط. وإن لم يستخدم النظام المصري قانونه لمكافحة الإرهاب لمعاقبة المجرمين المسلمين الذين حرقوا بيوت المسيحيين في بمها فأي منفعة من ذلك القانون إذن؟

يبدو أنني قد نسيت أن مثل هذه التشريعات هي للاستخدام فقط ضدّ المعارضين السياسيين. لذلك فإن أولئك الذين أحرقوا البيوت سوف لن يقفوا أمام محكمة عسكرية، لكن الإخوان المسلمين هم من سيقفون أمامها!

هم لن يُعاقَبوا، لكن منعم هو من سيُعاقَب! هم سوف لن يُلْقَوا في السجن، لكن كريم هو من سيسجن أربع سنوات! وأيضا ماذا كانت جريمة أيمن نور؟؟


من ثم، فسيحيا المواطنون المسيحيون المصريون ببمها في خوف وعار، أو أنهم سيجمعون ما تبقى من حاجاتهم لينتقلوا إلى بقعةٍ أخرى من الأرض أكثر تسامحا - هذا إن استطاعوا أساسا أن يجدوها!

العار عليك يا مبارك!

العار على البرلمان الشكلي وكافة المؤسسات الدينية بما فيها الكنيسة!

العار علينا جميعا، بينما نخلد إلى نومنا ليلا متجاهلين ألم ومعاناة شعب بمها!

كانت لدي ذكريات رائعة عن صيفيات طفولتي التي كنت أقضيها مع عمتي في قريتنا "النجيلة" شمالي مصر، ولكم أنا آسفة بعمق لكلّ مواطن مسيحي يعيش في بمها ممن سيحملون ذكريات مروّعة عن النيران والكراهية والتمييز لبقية حياتهم. إنني أدين بالأسف لكلّ طفلٍ تم إرهابه.

ما حدث في بمها لم يكن باسمي!

هل أي منكم راغب في أن يبدأ حملة اعتذار في هذا البلد؟

ها هي الرسالة التي وصلتني:
ـ
إلى كل من هم مهتمّون بحادثة بمها: يا لقسوة أقداركم!

تحياتي لكم جميعا، لست حقا من هواة إرسال الرسائل الإلكترونية السياسية، لكن الوضع في بمها الآن محزن للغاية، وأنا لا أستطيع ألا أكتب عنه... اليوم في الحادية عشر صباحا نظم جهاز أمن الدولة مجلسا عرفيا لكافة الأطراف ذات الصلة بالحدث. كان بين من حضروا: ضحايا الهجمات، وكهنة كنيسة العياط (كنيسة أخرى، غير تلك موضع المشكلة)، وأمن الدولة، وممثلو المعتدين، وممثلي العياط في مجلس الشعب.

قبل الاجتماع، كان المسيحيون يتمنّون فقط شيئا واحدا، أن تُبنى الكنيسة، ولكن بعد الإجتماع، الوضع تغير بالكامل.

ههنا النقاط الثلاث التي أُجبِروا على الموافقة عليها:

1. يتعين على الضحايا إسقاط أيّ دعاوي ضدّ المعتدين.
2. يتعين على الضحايا التنازل عن أيّ تعويض مالي عن خسائرهم.
3. أمن الدولة، والإدارة المحلية ببمها يكفلا للمسيحيين السماح بتوسيع مبنى الخدمات المسيحية الحالي داخليا، وبمعنى آخر: يمكنهم أن يزيلوا وأن يبنوا الحيطان من الداخل. لكن يبقى هذا المبنى دار خدمات وليس ككنيسة “مبنى مدارس أحد”.

النقطة الخاصة بالتنازل عن التعويضات المالية كانت نتيجة توجيه مباشر من مطرانية الجيزة إلى الكهنة في المنطقة. تخميني بأنّ هذا كان تحت تأثير وضغط أمن الدولة، لكن ذلك فقط مجرد تخمين.

تكلّمت شخصيا مع أحد أولئك الذين وقّعوا الإتفاقية، وقد أخبرني بأنّ سبب توقيعه أنّ العديد من القضايا الملفقة كانت قد رُفِعت ضدّ المسيحيين، واعتقل العديد من المسيحيين من جراء ذلك. أضاف بأنّهم لو لم يوقّعوا تلك الإتفاقية، لكان من الممكن أن يتم سَجن أولئك المعتقلين.

بعد توقيع الإتفاقية، خرج الضحايا باكين، بينما كانت عائلات المعتدين سعيدة، وشرعت بالتصفيق والزغاريد.

من المخلص
ر. و.
ـ


انتهت رسالة المواطن إلى نورا وانتهت تدوينة نورا وانتهت تدوينتي فهل تنتهي أيضا مصر؟؟

2007-05-16

الإخوان وخفة دمهم... اللي بالي بالك طبعا هو الحل

الإخوان يا جماعة خلاص ثبت بما لا يدع مجالا للشك إنهم اتغيروا جدا خالص

لأ فعلا... يعني مين كان يصدق إن الإخوان مثلا مثلا يعملوا صفقات سياسية مع الأقباط

بغض النظر عن إن الصفقة مشيت ولا لأ بس الموضوع بحد ذاته يورينا إزاي الإخوان بيتغيروا

شوفوا شباب الإخوان مثلا وإزاي ما تفرقهمشي خالص عن أي ناشط من اللي مش إخوان
عادي بيهزروا ويضحكوا ومرات بيشتموا ومش دوجماطيقيين خالص
على سبيل المثال لا الحصر العميد ميت مثلا اللي اقترح أن يكون شعار المرحلة هو القبقاب هو الحل
أو الشاب الإخواني الصاعد الواعد أحمد عبد الفتاح
شباب طبيعي عادي بيتكلموا عادي زي بقية الشباب اللي ف سنهم والحياة عندهم مش مكلكعة

في نفس السياق شفنا شباب من الإخوان على رأسهم عبد المنعم محمود (المحبوس حاليا) بيدافعوا عن حرية الرأي والتعبير في قضية جدلية وشائكة مثلا مثل قضية كريم عامر ودي بجد نقطة مهمة تحسب ليهم

طبعا دي مش دعاية للإخوان بس هي مجرد ملاحظات للمراقب على ما يعتقده تغيير في أسلوب تعبير الإخوان عن نفسهم

الجديد في الموضوع إن مش بس الشباب هم اللي دمهم خفيف وناس طبيعيين عايشين حياتهم وسط الناس لكن الجديد هو إن العدوى انتقلت للكبار كمان فنلاقي تصريحات الدكتور جمال حشمت النهاردة في المصري اليوم

وطبعا كلنا عارفين قصة مأساة جمال حشمت في انتخابات مجلس الشعب الأخيرة حيث حصل على نحو 22 ألف صوت مقابل 9 آلاف وشوية لمنافسه "الوطني" مصطفى الفقي ويا سبحان الله يفوز الفقي (الفقي لما يسعد بقى) ويخسر حشمت ومؤخرا أنصف القضاء حشمت بس المجلس طبعا سيد قراره وببساطة بيطرقع لأحكام القضاء حتى لو كان الحكم من محكمة النقض ذات نفسيها



المهم إن الدكتور جمال حشمت أظهر النهاردة خفة دم غير معهودة وغير مسبوقة ومختلفة خالص عن الصورة النمطية للإخوان وضرب حتة إفيه مالوش حل حيث اقترح الدكتور حشمت إن الجماعة تستخدم شعار "اللي بالي بالك هو الحل" في انتخابات الشورى وأي انتخابات تانية بعد كدة على أساس إنه مش شعار ديني - بعد ما النظام منع استخدام الشعارات الدينية ف الانتخابات - وف نفس الوقت الناس على طول هتفهم لما تشوف المرشح الإخواني رافع شعار اللي بالي بالك هو الحل هتعرف على طول إن قصده إن الإسلام هو الحل واعتمادا على فطنة الجماهير راهن الدكتور حشمت على إن الناس واعية جدا ولو لقيت الشعار دا مرفوع من غير الإخوان هتفهم وبالتالي لو من مرشحي الغد أو الوفد هيفهموا إن اللي بالك هو الليبرالية أو من الحزب الوطني فيفهموا إن الاستبداد والنهب هما الحل وهكذا حتى أن الدكتور حشمت بيقترح تعميم الشعار على كل الهيئات والوزارات فمثلا وزارة الداخلية برضو تستخدمه والناس تفهم منه إن المقصود باللي بالي بالك هو الترويع والتعذيب وهلم جرا

طبعا لم يفت الصحيفة أن تشر إلى أن الدكتور حشمت اعترف ولم ينكر أنه مقتبس الشعار الجديد دا من الفنان القدير محمد سعد في رائعته العظيمة اللمبي



المراقب يرى أن الإخوان مش بس دمهم بقى خفيف طحن وخطابهم اختلف خالص عن زمان
لكن أصبحوا يرحبون أيضا بالتشيع حيث باتوا يروجون ويتبنون أحد أهم مبادئ الشيعة وهو "التقية" تحت عنوان اللي بالك هو الحل

مدد يا سيدي مهدي يا بو عاكف مدددددددددد!!!!
حي ي ي ي ي ي!!!
ـ

2007-05-14

سؤال بريء... هل أمر مبارك بضرب أيمن نور وسب الدين له؟


الراجل ده دا اسمه محمد


وديانته مسلم (على الأقل في البطاقة)


إيه المشكلة ما هو ده إسمه إسلام

وبرضه ديانته مسلم




ودول بقى ظباط
(رتبتهم ممكن تكون لوا أو مقدم أو رائد)


غالبا اللوا ده والاتنين المقدمين دول والاتنين الرواد دول
برضه ديانتهم مسلم (وبرضو على الأقل في البطاقة)




الراجل أبو دقن ده بقى اسمه أيمن عبد العزيز

الراجل دا برضو - على فكرة - ديانته مسلم





الراجل اللي فوق خالص

أيوة هو ده

لسبب ما...

ما تعرفش إيه هو بالظبط...

ما بيحبش الراجل الغلبان اللي اسمه أيمن عبد العزيز ده خالص





ولسبب ما غريب برضو نفس الراجل اللي الشر باين في عنيه ده



سجن الراجل الغلبان ده






الغريب كمان هو إن الراجل ده





خلى - فيما يبدو - رجالته دول





يضربوا الراجل ده



وكمان يسبوا له الدين



ودا بالرغم إن محمد ورجالته مسلمين (على الأقل في البطاقة) وأيمن هو كمان برضو مسلم!!

صحيح يا اولاد هو يعني كانت الأسماء بفلوس!!

ما هو لو كان كل واحد اسمه محمد بقى هو رمز الإسلام لساعتها كان "إسلام" اللي تحت ده بقى إمام الداخلين إلى الجنة!!


بس الحمد لله إن ربنا رب قلوب وما بتفرقش معاه الأسماء!!

ـ

أخيرا الطرفين بدءوا يلعبوا صح... الإخوان وصفقة انتخابية مع الأقباط

قيل - والعهدة على الراوي - إن الإخوان بيحاولوا يعملوا صفقة مع الأقباط في الأسكندرية عشان انتخابات الشورى!!


ترى هل نرى تحالف الأقباط والإخوان حقيقة يوما؟؟

ملخص الليلة إن الإخوان يساندوا المرشح القبطي في دايرة محرم بيه (تخيلوا؟؟؟!!!) والأقباط في المقابل يقفوا ورا مرشح الإخوان في دائرة مينا البصل بالأسكندرية (أنا برضو أول ما قريت حسيتو خيال علمي بس مين عارف!!)... الإخوان طبعا بيلعبوا سياسة صح ومين عارف... ممكن يكونوا فعلا دماغهم نضفت فيما يتعلق بالأقباط ومشاركتهم السياسية وأهميتهم فب اللعبة السياسية ... اللي بقى لسة دماغهم ما نضفتش هما الأقباط فرد الفعل الرسمي على الجانب القبطي كان الإنكار وادعاء أن الأمر محاولة - قال إيه - لإقحام الأقباط في العملية السياسية!!! أيوة يعني اللي بينكر وخايف ده مشكلته إيه في انخراط الأقباط في العملية السياسية؟؟ لأ وإيه يصفها بأنها "إقحام" وكأن الانخراط في العمل السياسي سبة أو خطيئة أو شر... آدي يا عم العقليات اللي جايبانا ورا

قيل في الخبر أن الإخوان بيحاولوا يستغلوا الغضب القبطي الرسمي من موقف الدولة - وتحديدا قضائها - من قضية المسيحيين الذين عادوا إلى المسيحية بعد ارتدادهم عنها إلى الإسلام ومن ثم يتحالفوا معاهم لإسقاط مرشح الحكومة... كذلك يراهن الإخوان - في ذكاء مذهل الحقيقة لو ثبت إن الكلام فعلا صح - على غباء الحزب الوطني وعنصريته في عدم اختيار مرشحين أقباط في أي دائرة بما يجعل المجال مفتوحا أمام الإخوان لعقد الصفقات السياسية والانتخابية مع الأقباط نكاية في الحكومة ومرشحيها من قبل الطرفين

يا ريت الأخبار دي تكون صحيحة وتكون بداية لتحالف سياسي فعال يقطم وسط الحزب الحكومي شوية وينشط الدور السياسي القبطي الجاد شوية وبالطبع يكسب الإخوان قاعدة أوسع في الشارع وقبولا داخليا من قطاع لطالما وجد الرفض والتخوف منه على الدوام وأيضا سيكون مثل هذا التحالف دليلا - في حالة صحة الخبر - للعالم الغربي على كذب وزيف نظرية الفزاعة الإخوانية والتلويح بشعار الإسلاميين المتطرفين اللي هيبهدلوا الأقلية القبطية

يا ريت الخبر فعلا يكون صحيح ويا ريت الطرفين دول تحديدا يبطلوا غباءهم التقليدي شوية ويلعبوها صح مرة من نفسنا بقى