Glimpses from My Instagram Gallery

2007-06-30

أخيرا تجريم ختان الإناث تم إقراره!!


تحديث هام جدا!!

النصر المبين ضد الجهلة والظلاميين!!

أخيرا وبعد طول انتظار!!

وزارة الصحة المصرية أصدرت قرارا جازما بتجريم ختان الإناث ومنع الأطباء من ممارسته بأي حال من الأحوال وإلغاء القرارات السابقة والتي حاولت "تطبيب" الختان أو تبريره طبيا!

القرار الذي أصدره وزير الصحة ينص
في مادته الأولي علي أنه يحظر علي الأطباء وهيئات التمريض وغيرهم، إجراء أي قطع أو تشويه أو تعديل لأي جزء طبيعي من الجهاز التناسلي للأنثي سواء في المستشفيات الحكومية أو غير الحكومية أو غيرها من الأماكن الأخري، وأنه يعتبر قيام أي من هؤلاء بإجراء هذه العمليات مخالفاً القوانين واللوائح المنظمة لمزاولة مهنة الطب.


كما تنص المادة الثانية منه، علي أن يتم العمل به اعتباراً من اليوم التالي لنشره، ويلغي كل ما يخالفه من قرارات، خصوصاً القرار الوزاري الصادر قبل ١١ عاماً، الذي كان يحظر إجراء عمليات الختان للإناث، إلا في الحالات المرضية فقط، التي يقرها رئيس قسم النساء والولادة بالمستشفي وبناء علي اقتراح الطبيب المعالج للحالة.

والجديد كمان!!

مجمع البحوث الإسلامية بالأزهر - أعلى جهة إسلامية - في مصر أن ختان الإناث لا أصل لها من أصول التشريع الإسلامي أو أحكامه الجزئية ، وأكد المجمع في بيان له أمس - تلقت المصري اليوم نسخة منه - أنه بالتحقيق العلمي الذي يكشف في جلاء عن أنه لا أصل من أصول التشريع الإسلامي أو أحكامه الجزئية.. يجعل هذه العادة أمرًا مطلوبًا بأي وجه من أوجه الطلب ، وإنما هي عادة ضارة انتشرت واستقرت في عدد قليل من المجتمعات المسلمة وقد ثبت ضررها وخطرها علي صحة الفتيات علي النحو الذي كشفت عنه الممارسات في الفترة الأخيرة.


وللإخوة طيور الظلام الجهلة بتوع بن باز وابن العثيمين اخبطوا راسكوا في أتخن حيطة!! موتوا بغيظكم!! انتصرت إرداة التنوير على إرادتكم الظلامية يا أنصار التخلف والجهل والرجعية!! ويا كل ذكوري متعفن طظ فيك!!


تحديث 3:56 صباح الثلاثاء 26 يونيو
-----------

أعجبني الجدل الذي أثارته هذه التدوينة عن هذا الموضوع المحزن والذي فيه نتحدث عن طفلة بريئة ماتت بينما تذبح أنوثتها يد جَزَّارة معدومة الضمير باسم الطب! ويد مجتمع ذكوري قذر باسم الأخلاق! ويد مشايخ فصاميين باسم الدين! ويد نقابة الأطباء المتواطئة مع ختان الإناث باسم المزايدة على المهنة بالتأسلم السياسي!

دكتورة فيفيان فؤاد كتبت في المصري اليوم عن نفس الموضوع وأشارت بإصبع الاتهام إلى آخرين غير من اتهمتهم أنا في التدوينة هنا... وأرى أن مقالها يكمل الصورة ويعطيها عمقها وإن كانت واقعيتها صادمة ومؤلمة إلا أنها تبقى الحقيقة وواقع بلادنا القذر!!

اتهمت الدكتورة فيفيان المجتمع الذكوري العفن (العفن دي من عندي) الذي لا يرى في المرأة سوى
جسد شهواني بلا عقل، لا تستطيع أن تسيطر عليها إلا إذا قطعت جزءًا من أعضائها التناسلية!!

واتهمت كذا أهلها
الذين رضخوا أمام عادات وتقاليد وأفكار قديمة تدعي أن الختان هو الضمان الوحيد لعفة البنت وشرفها!!

واتهمت
المؤسسة التعليمية التي صمتت عن هذه الخرافات تحت ادعاء أن الكلام عن الثقافة الجنسية والإنجابية عيب وغلط وحرام وضد عاداتنا وتقاليدنا!

والأمر الرائع أنها أدانت في جريمة قتل بدور كليات الطب المصرية التي صمتت ولم تدن «تطبيب ختان الإناث» ـ أي إجراء ختان الإناث علي يد الأطباء ولم تقل إنه ممارسة غير طبية ومنافية لآداب مهنة الطب!! (هو ده الكلام!)

واتهمت كذلك الذين لعبوا بقضية ختان الإناث سياسيا بأنهم شاركوا في قتل بدور. القوي السياسية المحافظة والدينية التي اتهمت حملات التوعية ضد ختان الإناث سواء من مؤسسات المجتمع المدني أو الحكومة بأنها تنفذ الأجندة الغربية وسخريتهم الدائمة «هل انتهينا من كل مشاكل مصر ولم يبق إلا موضوع ختان الإناث»!!

وأدانت كذلك الصمت الإعلامي حول ممارسة ختان الإناث لفترات طويلة ثم استخدامها كمادة للإثارة الإعلامية وللسياسية من بعض الصحف والقنوات الفضائية!!

ولم يفت الدكتورة فيفيان كذلك أن تدين التناقض الكبير في الخطاب الديني بين الخطاب الرسمي لقيادات المؤسسة الدينية الإسلامية والمسيحية التي ترفض وجوب ختان الإناث من الناحية الدينية وبين الخطاب القاعدي لرجال الدين في القري والمدن الصغيرة الذين يؤيدون ختان الإناث كواجب ديني ـ أوجد حالة من البلبلة والخلط عند الأسرة المصرية وجعلها ترفض التوقف عن ختان بناتها وترتكن إلي ما ألفته من عادات وتقاليد!!

أعتقد أن فيفيان قالت كل ما كان بداخلي وكان نفسي أوصله. والرائع أنها قالته بهدوء وعقلانية تحسد عليها في ظرف مثل وفاة طفلة كبدور وما يصاحبه من انفعال وغضب في صدر كل من عنده دم!!

شكرا دكتورة فيفيان
==========


وبرضه
علي جمعة - وأمثاله - هو السبب في مقتل بدور أحمد شاكر!!

علي جمعة مفتي الجمهورية المعظم أفتى الشهر الماضي بأن "ختان الإناث مكرمة" وها هي فتوى الرجل الذي قال يوما "إن الفتوى صنعتي وبلاش تتحشروا فيها" تؤدي إلى مقتل طفلة صغيرة سعت عائلتها "المتدينة" لنوال ثواب هذه المكرمة التي تحدث عنها فضيلة مفتي الديار!!

على فكرة الأخ جمعة واللي فتواه بتاعة "مكرمة ختان الإناث" دمها لسة سايح وما نشفش ولنكها موجود، أفتى امبارح الأحد 24 يونيو بأن "ختان الإناث حرااااام" مشددا على أن "عادة الختان الضارة التي تمارس في مصر في عصرنا حرام"!! طب حد يرد عليه عشان محدش يتهمني إني مستقصده وباضطهده عشان مسلم!! ردوا يا أدعياء الاعتدال والاستنارة! ردوا يا من دافعتم عن جمعة في فتوى شرب بول الرسول، وفتوى وأد البنات، وفتوى "مكرمة الختان"... أهوه فضيلته اكتشف بعد موت بدور - بسبب فتواه وفتاوي أمثاله - إن الختان حرام!! طب اللي يحلل الحرام ويقول عليه مكرمة يبقى نعمل فيه إيه؟ واللي بسبب تحليله الحرام ماتت طفلة بريئة لا ذنب لها في الحياة إلا أنها اتولدت في بلد هذه هي نوعية نخبته!!

الله لا يسامحك يا جمعة ودم بدور في رقبتك وفي رقبة "العلماء" العباقرة من أمثالك!!

لا تحاسبوا الطبيبة المجرمة ولا تنزعوا عنها عضوية النقابة!
الطبيبة بدورها أرادت أن تشارك في نوال ثواب "المكرمة" بالإضافة إلى الخمسميت جنيه "أجرة إيدها"... وبعدين يعني لازم يا جماعة نغلِّب "الدين" والتقاليد والثقافة - حتى لو كانت هذه التقاليد مريضة - على المهنية وعلى العلم... ولا إيه يا دكتور عصام يا عريان؟؟


ملحوظة... النقابة مخترقة من مجموعة من الإسلاميين الرجعيين اللي بالنسبة لهم التشويه التناسلي للإناث مش جريمة في ذاتها لكن المشكلة الوحيدة إن الدكتورة المتهمة عملت عملية جراحية وقامت بالتخدير فيها بنفسها ولم تستدع طبيب تخدير. شفتوا الفضيحة؟ (راجعوا الخبر في المصري اليوم وشوفوا فعلا موقف النقابة وقياداتها الإخوانية!)

يا جماعة مصيبة بجد إن الكل بيتكلم عن مقتل بدور على إن المشكلة كلها خطأ في التخدير!! وكأن العملية أصلا شرعية أو قانونية!! التشويه التناسلي للإناث هو جريمة تماما كالإجهاض!! فوقوا بقى الله يكرمكوا!!
ـ

هناك 50 تعليقًا:

  1. السؤال :
    فضيلة الشيخ حفظه الله تقـوم بعض الدول الإسـلامية بختان الإناث معتقدة أن هـذا فرض أو سنة. فنرجوا من سماحتكم إلقاء الضوء على الرأي الشرعي فيه.


    المفتي: عبدالعزيز بن باز
    الإجابة:

    الحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله، وبعد:
    ختان البنات سنة، كختان البنين، إذا وُجد من يحسن ذلك من الأطباء أو الطبيبات؛ لقول النبي صلى الله عليه وسلم: "الفطرة خمس: الختان والاستحداد وقص الشارب وتقليم الأظفار ونتف الإبط" (متفق على صحته).
    وفق الله الجميع لما يرضيه.

    ردحذف
  2. دا الشيخ ابن باز البيقول كده

    المفروض بقى انكم احسن منه وتفهموا عنه
    ارحمونا عاملين ابطال وانتم من بره الله الله ومن جوه يعلم الله

    ردحذف
  3. السؤال :
    ما حكم الختان في حق الرجال والنساء؟


    المفتي: محمد بن صالح العثيمين
    الإجابة:

    حكم الختان محل خلاف، وأقرب الأقوال أن الختان واجب في حق الرجال، سنة في حق النساء، ووجه التفريق بينهما أن الختان في حق الرجال فيه مصلحة تعود إلى شرط من شروط الصلاة وهي الطهارة، لأنه إذا بقيت القلفة، فإن البول إذا خرج ثقب الحشفة بقي وتجمع في القلفة وصار سبباً إما لاحتراق أو التهاب، أو لكونه كلما تحرك خرج منه شيء فينتجس بذلك.

    وأما المرأة فإن غاية ما فيه من الفائدة أنه يقلل من غُلمتها - أي شهوتها - وهذا طلبُ كمال، وليس من باب إزالة الأذى.

    واشترط العلماء لوجوب الختان، ألا يخاف على نفسه فإن خاف على نفسه من الهلاك أو المرض، فإنه لا يجب، لأن الواجبات لا تجب مع العجز، أو مع خوف التلف، أو الضرر.

    ودليل وجوب الختان في حق الرجال:
    أولاً: أنه وردت أحاديث متعددة بأن النبي صلى الله عليه وسلم أمر من أسلم أن يختتن، والأصل في الأمر الوجوب.

    ثانياً: أن الختان ميزة بين المسلمين والنصارى، حتى كان المسلمون يعرفون قتلاهم في المعارك بالختان، فقالوا: الختان ميزة، وإذا كان ميزة فهو واجب لوجوب التمييز بين الكافر والمسلم، ولهذا حرم التشبه بالكفار لقول النبي صلى الله عليه وسلم: "من تشبه بقوم فهو منهم".

    ثالثاً: أن الختان قطع شيء من البدن وقطع شيء من البدن حرام، والحرام لا يُستباح إلا لشيء واجب، فعلى هذا يكون الختان واجباً.

    رابعاً: أن الختان يقوم به ولي اليتيم وهو اعتداء عليه واعتداء على ماله، لأنه سيعطي الخاتن أجره، فلولا أنه واجب لم يجز الاعتداء على ماله وبدنه. وهذه الأدلة الأثرية والنظرية تدلّ على وجوب الختان في حق الرجال، أما المرأة ففي وجوبه عليها نظر، فأظهر الأقوال أنه واجب على الرجال دون النساء، وهناك حديث ضعيف هو: "الختان سنة في حق الرجال مكرمة في حق النساء". فلو صح هذا الحديث لكان فاصلاً.

    ردحذف
  4. الله دا الموضوع بجد بقى دا ابن العثيمين كمان بيقول كده
    وبيكلمنا بالعقل والمنطق قبل الدين

    غريبه طلعت الدكتوره هى المفروض تتعاقب علشان مابتعرفش طب
    والشيخ المفتى كمان حسابه كبير علشا غير الفتوه والله اعلم
    خاليكم فى السياسه والحكومه وبلاش الدين

    ردحذف
  5. سلام عليكم
    الاول ارد علي المدعو اسلامي
    لفظة المدعو ليس تقليلا منك لكن هي اللغة العربية اللي بتقول ان المجهول ينسب لما يدعا به
    طريقة حوار حضرتك غريبة
    يعني ايه عاملين ابطال
    حضرتك شفت حد قال انه بطل ولا اي حاجة
    ده من تصوير خيالك
    تاني حاجة
    من بره مش عارف ايه والكلام الغريب اللي بتقوله...اظن ده مش لغة حوار ...ده لغة تانية بس اكيد مش حوار ده طرقةكلام حضرتك بس اللي تعرفها
    ثالث حاجة
    يعني ايه خليكوا في السياسة وسيبوا الدين؟؟؟؟؟؟؟
    لهو حضرتك اخدت توكيل الدين ولا مين اذنك تستبعدنا من الكلام فيه
    زي م هو دينك هو ديني زي محضرتك مسمي نفسك اسلامي انا افخلر اني مسلم
    انت تزيد عننا ايه
    لا فضل لعربي علي اعجمي الا بالتقوي
    لو كنت بتقرا احاديث يعني
    و اظن التقوي ده حاجة يعلمها العلي القدير مش حضرتك لانها في القلب
    كلامك فيه تلميحات ساذجة ان من يعارض ملوش في الدين
    كلام ساذج قاصر
    الالو حضرتك كنت مصر علي نقل فتاوي السعودية اللي بيحرموا فيها الخروج ع الحاكم حتي لو كان ظالم او حتي التظاهر لعدم شق عصا المسلمين؟؟؟؟
    ربنا يهديك و تعرف تتحاور يا اخي وتبطل الفكر الاستبعادي القاصر لكل ما عدا فكر حضرتك

    ردحذف
  6. مراقب

    النقابة لازم يتشفلها حل
    انا اه لسه مدخلتش لكن حكاية ان الاخوان يلتقوا في النقابة مع حماس
    خبر و قف في زوري
    ومش لاقيله معني
    غبر ان النقابة
    مش نقابة مهنية
    لكن مكتب ارشاد جديد

    ردحذف
  7. الاخ اسلامي جزاك الله خيرا
    واتفق معك
    الدكتوره تحاكم بالقتل الخطأ لانها فاشله وما بتعرفش طب
    اما ان علي جمعه رجع في فتواه فانا مش بصدق العربيه ياريت دليل تاني على انه قال كده ويكون احسن لو من موقع دار الافتاء
    واذا كان على جمعه استحق المحاكمه على مقتل بدور لانه قال ان ختان الاناث مكرمه (يا ترى انت عارف يعني ايه مكرمه) فشوفولنا مين اللي اخترع الكهربا عشان في قتلى كتير محتاجين نحاكمه عليهم

    ردحذف
  8. انت متحامل على المفتى ليه
    المشكلة فى الناس مش فى على جمعة ولا على سبت
    موضوع الختان مطروح من سنين وناس كتير قال حرام
    وفى ناس بتعملوا وناس بطلتوا .. اشمعنا لما حصلت مصيبة حنحملة المسئولية واللى مش بيعملوها ملقانش برافوا
    وبعدين دايما بنقول اختلاف العلماء رحمة بالناس
    طب ليه الناس مخدتتش بالفتوة اللى بتقول حرام ومعملتش العلمية
    ولا احنا لازم نعلق اخطاءنا على حد
    وبعدين يمكن يكون وفاة بدور عظة لكل اهل قريتها والمحافظة ومصر كلها مين عارف
    مصائب قوم عند قوم فوائد
    تحياتى

    ردحذف
  9. طبعا الأخ إسلامي وجهة نظره واضحة ومش محتاجة تعليق فهي تجسيد لكل ما أرى أنه تشويه للدين والحياة معا والاعتماد على فتاوى الجهال في شئون دنياكم المتخصصة
    ==================


    دكتور هاني

    بالطبع أنا معنديش أزمة في تيار سياسي بعينه وإن يكون له تواجد جوة مؤسسات ونقابات من خلال صندوق الاقتراع... الأزمة أزمة عقلية وأزمة تغليب التقاليد على المهنية وهي كارثة
    ==================



    المهندس المسلم

    المفتي فعلا رجع عن فتواه وخد عندك مصدر تاني يا سيدي ... تنفع معاك النصري اليوم؟
    http://www.almasry-alyoum.com/article.aspx?ArticleID=66093
    رأيك إيه في الرياء يا باشمهندز؟
    ولو فعلا حرام وهو كان فاتي قبل كدة إنه حلال... مش يبقى تضليل للأمة؟ ولما أبو بدور وأمها يختنوا البنت بناء على فتوى من أعلى مصدر للفتوى في البلد بأنها واجبة عند الشافعية ومكرمة عند الآخرين ومتروكة لمناخ البلد عند البعض الآخر دون أدنى إشارة لحرمتها أو حتى مخاطرها وأضرارها... مش يبقى بكدة المفتي اتسب في قتل بدور؟؟
    دم بدور في رقبة المفتي والمشايخ المضللين!!
    ==================


    كريمة عزوم

    اليونيسيف سنة 2005 طلعت تقرير إحصائي بيقول إن 97 % من النساء المصريات في سن الإنجاب مختونات!! فمن فضلك ما تحاوليش تهوني من كارثية الظاهرة!! وأغلب النساء في القاهرة والمثقفات منهن تحديدا بتن اليوم يدعين أن الظاهرة انحسرت وأنها بالطبع لم تحدث لهن بينما يتضح في النهاية أنهن أيضا مختونات!!
    لست متحاملا على جمعة ولا تعنيني فتاويه عادة فيما يتعلق بالشئون الفقهية المحضة ولكن عندما يتعلق الأمر بصحة هذا الشعب وبكارثة مجتمعية وبقتل أطفال بناء على نوعية فتاوي جمعة وغير جمعة يبقى لأ بقى ... لنا هنا وقفة!! ليس مع جمعة بشخصه وإنما مع ما يمثله جمعة من منظومة فكرية رجعية هتودينا في ستين داهية... وبعدين لما هو صاحب مبدأ كدة يا ستي ليه رجع في كلامه وحرم ما قد حلله من شهر واحد فقط؟؟؟؟

    أقول برافو لمين؟؟؟ لتلاتة أربعة في المية ما بيقطعوش أبظار بناتهم؟؟؟ المصيبة في أغلبية الشعب اللي شايفين إن شهوة البنت أضعاف شهوة الراجل وبالتالي يحكمون بتقطيع أعضاء البنت التناسلية عشان يحكموا شهوتها
    غير عالمين هؤلاء البقر أن الرغبة الجنسية وما يسمونه الشهوة مكانه في المخ مش في العضو التناسلي... ولو الشهوة في المخ ولازم نشيلها يبقى لازم يقطعوا للبنت مخها!! تحبي حد يقطع لك مخك؟؟

    المصيبة يا كريمة كمان إن النقابة بتتعامل مع الموضوع كأنه خطأ في التخدير مش إن الزفت الختان ده جريمة!! ودا حضرتك لأن اللي ماسكين النقابة إسلاميين رجعيين... شفتي الفضيحة؟ عرفتي أنا محموء ليه؟؟؟
    ====================

    ردحذف
  10. الاخ الاسلامي
    اولا : ملقيتش غير ابن باز و ابن عثيمين عشان تقتدي بيهم
    و هما اسوا امثلة على الشيوخ و الفتاو ي و معروف ان فتاويهم بتمشي حسب اللي يدفع اكتر و حسب ما تقتضي العائلة السعودية الملكية

    ثانيا:
    مين العاملين ابطال و جوا مين و برة مين
    انت بتتعاطى ايه بالظبط
    هل كنت قريت بوست عند ناس تانية و غلط و علقت هنا؟؟

    ثالثا: كل الادلة اللي انت جبتها فشنك و غلط ومافيهاش حكم قاطع بوجوب الختان للبنات و اذا كان على تقليل شهوة البنت فليه انت تقلل شهوة بنت ربنا خلقها كده؟؟
    و اذا كانت دي حاجة واجبة اصلا من زمان في الاسلام فليه مش بنسمع عنها في دول عربية تانية؟؟

    رابعا: الختان ماهوش لتفريق المسلمين عن النصارى
    لان اليهود بيتختنوا هما كمان و الى الان و اصلا عادة الختان كانت عند بن بني اسرائيل و كانوا
    بيفقروا بيه نفسهم عن السامريين و سكان مصر الاصليين فهي عادة قبلية مش دينية صرفة

    خامسا:
    مين انت عشان توجه الناس انهم يتكلموا عن السياسة و الحكومة و يسيبوا الدين؟؟
    مفتي حضرتك انت كمان؟و لا ولي امرالنعم؟؟

    واخيرا
    مهندس مسلم
    كهربا ايه و كلام فاضي ايه لو عاوز تحاور حاور بكلام يخش العقل و اعرف انك بتكلم ناس سنها كبير مش عيال في حضانة بيريلوا


    اخرا
    مراقب مصري
    ارجوك بلاش الاسلوب بتاع حاكموه اقيلوه
    موتوه و اشنقوه عشان هو ده اللي بوظ جو المدونة القديمة
    يا ريت تفضل محافظ على اسلوب البلوج الجديد
    الناس اللي مش متعلمة و بتختن بناتها حيفضلوا يختنوهم سواء كان المفتي حلل او حرم و انت عارف ده كويس و على راي دماغها يمكن اخيرا اهل قريتها و الناس اللي عرفوا بالحادثة يتعظوا و يبطلوها من عندهم

    عودي يا هاميس و هدي نفسك
    :)
    سلام

    ردحذف
  11. صحيح ايه الفضيحة اللي انت حاططهالي في اخر البلوج دي؟؟
    طفلة فلسطينية؟؟
    موتني من الضحك

    مشكور يا مراقب على كل الاحوال

    ردحذف
  12. فنكوشة هانم

    تصدقي معرفتكيش في الإسم الجديد
    لس عجبتني حركة تثبيت الأكتاف للأخ إسلامي
    بس هو يستاهل الصراحة
    حد يستشهد ببن باز يا اخوانا!!!
    ده يستشهد بحزام ناسف أرحم!!
    بالنسبة لحاكموه وأقيلوه دي لغة حنجوري سياسية يا أختي... ويعني إنتي لقيتي حد ف بلدنا بيتحاكم ولا بيقال من اللي موديينا ف داهية؟
    اللي بيتحاكموا بس هما الغلابة اللي مالهمش ضهر!!

    بس ملحوظتك في محلها يا أستاذة
    وبالنسبة للطفلة الفلسطينينة فحضرتك قديمة أوي دي بقالها ييجي أسبوعين
    هههههههههههه
    لأن فعلا البوست بتاعك عن فلسطين مهم فعلا

    تحياتي وأي خدمة
    :D

    ردحذف
  13. غير معرف6/25/2007 6:36 م

    السلام عليكم
    اولا انا متابع للشيخ الجليل على جمعه وسمعته كذا مرة بيقول ان ختان الاناث مصيبة وانه هوا شخصيا لم يختن بناته
    بلاش افتراء وقول للباطل الراجل ضد ختان الاناث على طول الخط

    ردحذف
  14. مواطن مصرى6/25/2007 7:36 م

    اولا: عمرى ماسمعت انه قال ان ختان الاناث مكرمة (مع العلم انى من المتابعين الجيدين له)..بالعكس الراجل طول عمره بيقول الختان لا يجوز الا براى الطبيب ...وقالها ميت مرة فى البيت بيتك وفى مسجد السلطان حسن فى صلاة الجمعة....الاصل انه لا يجوز ..لكن لو طبيب معتبر اقر فى حالة ما انه يجب من الناحية الطبية يبقى تعمل البنت العملية وقال هى دى الحالة الوحيد وقعد يشرح ويفهم ان زمان كانت فى اسباب وظروف والفتوى تتغير بتغير الزمان والمكان والعرف والحال ويعنى صوته اتنبح لانى عارف ان فى واحد على قناة الناس (اياها)قال : من لم يختتن بنته اثم اثم اثم
    ثانيا: لو كنا موضوعيين وعايزين نتكلم بجد بلاش ةالنبى سكتة ابن باز وعثيمين -الله يرحمهم وكل حاجة-بس على راى مراقب , دى فتوى بحزام ناسف
    :)))
    ثالثا: ولوانه مش مكانه بس مراقب هو اللى قال : الراجل ماقلش حاجة فى موضوع البول وطلع مع محمود سعد قعد ساعتين يقول يا اخوانا اتاكدوا من اللى بتسمعوه انا مش مسئول عن تداعيات افكار كل واحد وقال بالنص: انا مش هاسمح لحد يدخلنى فى مسائل وانا لسه عنى قضايا معلقة ولما محمود سعد ساله عن القضايا اجاب بالنص: الفساد السياسى والتعددية السياسة المفتقدة واستقلال القضاء وحقوق الانسان والمراة والطفل وغيرهم يعنى لسه السكة طويلة قوى واحنا لسه بنقول يا هادى اصلا والناس بجد لو كانت جادة فى الناقشات زى ما سمعت الهجوم عليه تسمع رده
    مش شتيمة شتيمة ومافيش ضرب
    :))
    هو واحد ساله عن نص فى التراث الاسلامى موجود ولا لا
    واحدة شربت بول النبى غلط وهو نايم فلما صحى و بيقولها ارمى المية دى قالت : ليه ده انا شربتها ..النبى ضحك ومش رضى يكسفها وقال فيما معناه :لن تضر امعائك ولا حاجة زى دى الراجل سال د.على جمعة عن الموقف حصل ولا لا قال هو ضعيف بس النووى صححه- صححه يعنى قال انه اه حصل- بسسسسسسسسسسسسس
    هى دى كل قصة البول ..ده للى كا عايز يعرف

    ردحذف
  15. مواطن مصرى6/25/2007 7:59 م

    فى حد فى الدنيا يا مراقب ياخد مصادر من
    "المصرى اليوم"
    كلنا اتخدعنا فيه وبعدين بانت لبته
    !!!ياراجل يا طيب

    ردحذف
  16. بقى الناس اللي في مغاغة خدوا قرار ختان بنتهم بس بعد الفتوى ؟؟؟ يعني الصعيد كله بمسلميه و مسيحييه مش أغلبه بياخد القرار من غير فتاوى ؟؟؟

    و لو حاكموه و طاع أبو البنت في المحاكمة عمره ما سمع عن علي جمعة ولا عن الفتوى , يبقى كدا احنا تمام و مافيش مشكلة؟؟؟

    مش فارق معايا كتير انتقاد علي جمعة , بس بصراحة اتخنقت من رمي كل مشاكلنا على شاهد واحد و ادعاء ان رجمه يحلها و يخلصنا

    ردحذف
  17. طيب ولما هي ماتت من جرعة مخدر زيادة ايه دخل المفتي في الموضوع

    هو المفتي ده ضرتك؟؟؟؟؟؟؟

    على رأي ابو جمال انت ما عندكش شيخ تشتمه مش لاقي الا المفتي؟

    وبعدين الراجل قال بالنص: بعض الفقهاء يرون انه مكرمة

    لكن فتواه هو بعدم جواز الختان

    احنا ح نجوزك عصام العريان مدام بتحبه كده

    اسكت بقى لتموت مبربش وللا محروق لما الراجل يحسبن عليك

    ردحذف
  18. الا صحيح

    ما تغيرش الموضوع اخباره ايه؟

    قطعت خنس يعني

    ردحذف
  19. مجهول

    المفتي يوم 23 مايو اللي فات
    قال بالنص في جريدة المصري اليوم
    وحول فتواه بأن ختان الإناث مكرمة قال جمعة: إن لفظ مكرمة هو الوارد في الفقه فبعض الشافعية يقولون بوجوبه والبعض الآخر يقول إن ختان الإناث مكرمة وفريق ثالث يقول تبعا لمناخ البلاد، أما إذا سألتني عن رأيي أنا فقد ذكرته في البيان الذي صدر عن مؤتمر «تجريم ختان الإناث»، الذي نظمته دار الإفتاء بالتعاون مع منظمة «تارجة» الألمانية بعدم مشروعيته ولا توجد أي تأثيرات خارجية علينا في ذلك.

    كلمة "رأيي أنا" دي بعد ما قال حديثه عن الوجوب والمكرمة ما بقتش فتوى... بقت رأي شخصي!! ودا كلام غير مقبول... والسؤال ليه ما سمعناش كلمة إن الختان حرام حرام حرام إلا لما أدى الختان إلى موت طفلة؟؟؟
    =================


    مواطن مصري

    دا نص الحديث بتاعه مع المصري اليوم
    اللي أقر فيه بأنه مكرمة وواجب عند بعض الشافعية وإن رأيه الشخصي مخالف لده لكن ساعتها ما حرموش لكن سابها مفتوحة... وبما إن اختلافهم المفروض رحمة الناس طبعا بتاخد بما يناسب العادات الزفت بتاعتنا وبتترسخ العادة المهببة بتاعة الختان

    ""وحول فتواه بأن ختان الإناث مكرمة قال جمعة: إن لفظ مكرمة هو الوارد في الفقه فبعض الشافعية يقولون بوجوبه والبعض الآخر يقول إن ختان الإناث مكرمة وفريق ثالث يقول تبعا لمناخ البلاد، أما إذا سألتني عن رأيي أنا فقد ذكرته في البيان الذي صدر عن مؤتمر «تجريم ختان الإناث»، الذي نظمته دار الإفتاء بالتعاون مع منظمة «تارجة» الألمانية بعدم مشروعيته ولا توجد أي تأثيرات خارجية علينا في ذلك.""

    من الناحية الطبية بقى يا سيدي فشوية الأطباء المصريين اللي بيروجوا لأكذوبة لداعي الطبي والبظر الكبير اللي عايز قطعه فبعد إذنك دول شوية ناس رجعية تصادف أنهم أطباء لكن أراءهم دي مش علمية إطلاقا لكنها تقليدية رجعية سلفية... وأذكر أن أحدهم كان يصر على أن يدرس في الجامعة (منهجه الخاص) ويكتب على السبورة 55 فائدة لختان الإناث وكله كلام من بتاع بير السلم مالوض علاقة بالعلم

    ختان الإناث مسيبة وكارثة وسبب فشل أغلب الزيجات في بلادنا ولو عاوز تعرف إيه سبب القذف المبكر... فأطمنك العيب كثيرا ما بيكونش في الراجل لأن القذف المبكر علميا تعريفه عدم المقدرة على الإبقاء على انتصاب جيد لمدة دقيقتين لخمسة على الأقل... ودا طبعا مختلف عن الواقع لأن الواقع بيقول إن القذف المبكر في أغلب الرجالة هو "مبكر" نسبيا عشان حضرتك الست "مقطوعة البظر" بتاخد وقت أطول عشان تتجاوب وتصل إلى الذروة!! فهو مبكر "بالنسبة للست اللي تم تشويهها تناسليا"!! شفت بقى؟؟ الست بيتم تشويهها وكمان بعد كدة تتهم إنها "باردة"!! إيه رأيك؟؟

    بالنسبة للمصري اليوم فدا مكانش خبر دا كان حوار لم ينفه الرجل وبالتالي فهو صحيح
    ========================


    الدكتورة بلو روز

    طبعا العنوان فيه مبالغة... بس فعلا الفتاوي الملتبسة بتاعة جمعة وأمثاله في موضوع ختان الإناث لها تأثير كارثي في ترسيخ هذه العادة الهباب في شعبنا واللي زي ما قلت بيمارسها المسيحيون والمسلمين على أنها فريضة دينية... وبعدين أنا بتكلم من واقع خبرة حقيقية في ريف مصر... الموضوع بالسبة لهم فعلا دين مش بس ثقافة!!


    طبعا مش بارمي المشكلة كلها على جمعة... لاحظي إني كمان أدنت النقابة وتيارها الإسلامي اللي بيتعامل مع القضية وكأنها فقط إهمال من طبيبة مارست التخدير وهي مش متخصصة!!! وكأن العملية شرعية!!! ممكن أسألك سؤال شخصي؟ لو انتي في الريف والكل بيختن بناته عند الداية والداية بتشوههم هل تقبلي عمل العمليات دي بنفسك للبنات على أساس إنك مش هتشويههم بنفس الدرجة وأهو يبقى التشويه أقل؟ أصل فعلا فيه قطاع كبير من الأطباء والطبيبات بيفكروا كدة ودي مصيبة تانية أخطر في رأيي م شيخ رجعي أو نقابة متأسلمة

    بجد محتاج أسمع إجابتك ورأيك في الطرح بتاع نشوههم بإيدينا عشان تشويهنا هيبقى أرحم من الدايات... أنا بس جه السؤال على بالي وحبيت أسأله بما إنك زميلة
    ======================




    يا ست نوارة

    إنتي كمان هتقولي ماتت بجرعة تخدير زايدة؟ كأنها كانت رايحة تشيل لوز مثلا!! أو زايدة!! حضرتك العضو اللي رايحة تقطعه ده مش لوز "ملتهبة" ولا "جلدة زايدة" زي ما البقر في بلادنا بيسموه... دا أهم عضو في الجهاز التناسلي الخارجي للأنثى ودا اللي فيه أغلب المستقبلات الحسية عند الست وبالتالي و المسئول عن الأورجازم اللي تلات اربع ستات مصر ما سمعوش بيه!!

    قطع العضو ده حضرتك جريمة بحد ذاته مهما عصام العريان أو حمدي بيه السيد قالوا إنه مش جريمة!! العلم بيقول جريمة والطب بيقول جريمة!! ولما المفتي يقول على جريمة ما إنها مش جريمة أوي وإن البعض بيعتبرها مكرمة والبعض بيعتبرها واجبة دي كارثة يا ستي عشان بتزعلي من كلمة فضيحة

    الفضيحة بقى إنه دلوقت رجع يقول حرام بالتلاتة... متشكرين يا شيخ!! إتس تو ليت!!! بدور ماتت بسبب فتواك وفتاوي أمثالك (طبعا هو مش لوحده المجرم لكن معاه كل المشايخ اللي بيشرعوا الختان ومعاهم كل الأطباء اللي مش بيجرموه)

    دم بدور في رقبتهم كلهم
    =======================

    ردحذف
  20. انا من رايي انك تعمل عنوان تهاجم فيه نقابة الاطباء
    مش لازم يتحط المفتي في وش المدفع كان الناس مكنتش بتعمل ختان من قبل كده طول عمرهم بيعملوه بمفتي و من غير مفتي
    اعتقد لو وجهت جهدك للنقابة حيكون اوقع و افيد لو بجد عاوزين نعمل شغل بجد
    نفيد الناس

    ردحذف
  21. ما شاء الله على الشباب
    الصراحه انا معجب جدا بشباب الاسلام شيخ الازهر يستحق الاعدام والشيخ ابن باز طلع عميل والعثيمين بيقبض فلوس علشان الملك

    امال يا شباب الاسلام لما احب اخد فتوى من حد اخدها من مين
    الجدال بدون فهم ولا علم اكبر مشكله خاصة فى المصريين نتكلم وخلاص وشيوخ المسلمين اصبحوا عملاء والحكومه وحشه والناس عايزه الدبح
    الواضح ان الفكره كلها اننا نتكلم وننقد وخلاص صح غلط المهم نتكلم
    الاخ الكريم البيقول انى بتعاطى حاجه اطمن انا لا اتعاطى اى شئ والاخ البيقول انا ابقى ايه علشان اقول اتكلم فى السياسه وماتتكلمش فى الدين
    اقولك انا مش اى حد خالص ان مجرد عبد لله

    وعلى العموم يا شباب الاسلام يا فاهم يا قوى
    افتحوا كتب اهل السنه وشوفوا بنفسكم رايهم ايه فى موضوع الختان
    قبل ماتتكلموا
    شوفوا الامام احمد ابن حنبل
    عارفينه ولا هوا كمان عميل وبيقبض فلوس

    عليه العوض ومنه العوض
    على العموم كل واحد مسئول عن الكلمه البيكتبها قدام رب العالمين

    وا اسلاماه
    وا اسلاماه
    وا شباب المسلمين

    ردحذف
  22. الاخ الكريم محمد هانى
    الشاب الشجاع الهاجمنى اشرس مهاجمه
    ماشاء الله عليك كلماتك كلها مفيده وماشاء الله حللت شخصيتى بمجرد كلمتين انا كتبتهم
    سبحان الله
    وكلامك كبير اوى فكر استبعادى ولا ااستعبادى ولا ايه مش فاهم
    سامحنى على جهلى
    وساذج كلامك الصراحه ممتاز
    انا اسف يا سيد الشباب يا مسلم ربنا يهيدنا ويهديك ويهدى الجميع اتكلم وقول كل الانت عايزه سواء بعلم او من غير علم انا مش رقيب عليك ولا انا خدت توكيل المسلمين
    انا هاقولك حاجه واحده بس
    افهمها انت بعقلك الكبير البيفهم كل كلمه بتتقال

    لا يرحم الله ديوس

    ردحذف
  23. مراقب مصرى

    اسمحلى ارد على الكمتين القولتهم عن التشويش وعن الجهال
    لا حول ولا قوة الا بالله
    ممكن سؤال نصيحه يعنى من راجل فاهم ذى حضرتك ممكن تقولى اخد فتوى من مين علشان اعيش مسلم ملتزم اكتبلى اسمه بارك الله فيك

    ردحذف
  24. دي اول زيارة ليك في المدونة دي

    في العادة بقراء جزء من المدونة بس كل المواضيع الي في المدونة
    بس انت خلتني اشوف وحدة وحدة
    بجد انا فخورة بيك
    قلمك جميل ويطرح مواضيع بطريقة هادفة ومحترمة
    تحياتي

    ردحذف
  25. واضح بعد التعليقات دي كلها ان علي جمعه مره قال واجب عند الشافعيه وخلي بالك من عند الشافعيه دي ومره قال براحتكوا ومره قال اسألوا طبيب واخيرا قال حرام يعني الراجل برئ من دم بدور

    طبعا النفاق حرام والمنافقين في الدرك الاسفل من النار

    ورغم ان عنوان التدوينه يوحي ان الهدف هو الهجوم على الشيخ الا اني ارى ان الهدف الاصلي هو الوصول الى رأي قاطع في الختان
    لذا سيبك من كل المشايخ وتعالى لرسول الاسلام
    على قدر علمي المتواضع او ان شئت قل القليل لا اعلم سوى حديث ام عطيه
    "لا تُنْهِكِي فإِنّ ذَلِكَ أَحْظَى لِلْمَرْأَةِ وَأَحَبّ إِلَى الْبَعْلِ"
    وبعض العلماء حسنه وبعضهم ضعفه
    وبالتالي فان الكلام على ختان الاناث ليس من اختصاص علماء الدين ولكن من اختصاص الاطباء
    طبعا الكلام ده في المدينه الفاضله لكن عشان مجتمعنا الفاضل بيحب دايما يحط اي حاجه في رقبة عالم عشان يطلع سالم فلازم نتمحك في الدين عشان محدش يعارض ولا يقاطع ولا يجادل

    الاخت المتفنكشه ياريت تعرفني فتحة مخها من اي اتجاه عشان اعرف ادخل الكلام

    ردحذف
  26. حياك الله اخى المهندس مسلم
    تصدق انى ماكنتش واخد بالى ان البيقول الكلام دا بنت ومش واخد بالى انها فنكوشه ومتفنكشه الصراحه الاسم يدل على الشخصيه
    الاخت الفاضله بتفكر كويس ما شاء الله عليها وبتقول ربنا خلق البنت بشهوتها ماتسيبوها ذى ماربنا خلقها تقريبا هى شافت اسم ابن باز و العثيمن فقالت يع ومكملتش الاحاديث وتفهم الناس دى بتقول ايه لكن هما وحشين وبياخدوا فلوس من الاسره الملكه
    سبحان الله
    يا اخت يافاضله ليه مابنسبش ضوافرنا ذى ماخلقنا ربنا وليه مابنسبش شعرنا ذى مخلقنا ربنا
    متهيالى طلما انتى بتتكلمى كده بصراحه ان شعر الجسم خلقة ربنا ومع ذلك البنوته العسوله بتشيلوه علشان من النظافه
    والنظافه من الايمان غريبه ماهى خلقة ربنا ماتسيبوها هى كمان

    اخوانى الكرماء العقلاء فقط اسف على الاسلوب التكلمت بيه دا بس الصراحه فى ناس لازم تتكلم معاهم كده علشان لما اتكلمنا بالحديث وقلنا
    لقول النبي صلى الله عليه وسلم: "الفطرة خمس: الختان والاستحداد وقص الشارب وتقليم الأظفار ونتف الإبط" (متفق على صحته).
    مافهمتش يعنى ايه

    ردحذف
  27. حفصة

    عملت تحديث في البوست تم فيه توزيع التهم بالتساوي على الكل عشان ما نبقاش ظلمنا جمعة... لما باستخدم جمعة أنا باستخدمه كرمز للمشايخ والفتايين على بعضهم

    وطبعا هما سبب رئيسي في مصايب كتير بفتاويهم غير المسئولة لكن مش هما المسئولين الوحيدين... بصي على التحديث وهتلاقي إن فعلا الدكتورة فيفيان فؤاد كملت الصورة بإدانة بقية الأطراف

    تحياتي
    ======================



    الأخ إسلامي

    جميل إنك سألت السؤال ده
    ممكن سؤال نصيحه يعنى من راجل فاهم ذى حضرتك ممكن تقولى اخد فتوى من مين علشان اعيش مسلم ملتزم

    والإجابة بسيطة يا عزيزي
    فيما يخص علاقتك بالله سبحانه وتعال دور ع الحق واسأل الناس اللي بتفهم بجد وسيبك من اللي بينصبوا باسم الدين

    فيما يخص شئون دنيانا يبقى السؤال للمتخصصين لأنهم أعلم بشئون دنيانا والمنخصصين دول أهل العلم في مجالاتهم... الطبيب في الطب والمهندس في الهندسة والزراعي في الزراعة وهكذا

    وبعدين قبل وبعد دا كله يا أخي استفت قلبك واستفت عقلك ولا تسمح لنفسك (التي كرمها الله وخلقها على أفضل صورة) أن تكون تابعا بغير عقل وبغير إعمال المنطق والفكر الصحيح ومواكبة التطور العلمي والتغيرات العالمية

    أعمى يقود أعمى فكلاهما يسقطان في حفرة!
    فلا تكن أنت أعمى ولا تسمح لأعمى أن يقودك!!

    ما بتكلمش عن شيخ بعينه بس باجاوبك بأمانة على سؤالك اللي اعتبرته سؤال جد مش تريقة

    تحياتي
    ==========================



    ليمونادة

    شرفتينا يا ستي وسعيد بتشجيعك
    ===========================



    مهندس مسلم

    أحييك لأنك لم تسقط في فخ سوء الفهم فيما يخص الهدف من التدوينة... بالطبع ليس هدفي الهجوم على شخص علي جمعة فأولا أنا لا أعرف الرجل حق المعرفة وأسمع عن شخصه الكريم كلاما كثيرا جيدا... ولكنه ليس فوق النقد وخصوصا وهو في هذا الموقع الشديد التأثير والأهمية

    الهدف بالفعل مناقشة كارثية الختان وأسباب وصولنا إلى حد أن نميت طفلة بأيدينا وبفتاوينا وبعاداتنا وبكل هذا فالهدف ليس البحث عن مشروعية الختان من عدمها لأن ضرره - عندي وعند أهل العلم من الأطباء - ثابت ولا يحتاج إلى جدل أصلا

    بالنسبة للحديث هو حديث واحد يتيم وبروايات مختلفة ... أخفضي ولا تجوري أو أخفضي ولا تنهكي إلى آخره والمعنى أن على الولية الداية أن "ما تحفش" وهي بتقطع!!! وطبعا الحديث سبب ضعفه الأساسي مش إنه حديث وحيد والبعض شككوا فيه لكن ضعفه الرئيسي أن محمدا نفسه لم يختن بناته بما لا يدع مجالا للشك أن الموضوع فيه شبهة وجوب أو شبهة مكرمة لأنه هو من قال أتيت لأتمم مكارم الأخلاق يعني لو فيه حاجة الناس بتدعي إنها مكرمة وهو ما عملهاش يبقى مش مكرمة خالص ولا نيلة

    سيبك بقى من كل هذا اللغط الديني
    أهل الطب في الدنيا كلها أفتوا وقالوا كلمتهم الأخيرة بـأن التشويه التناسلي للأنثى كارثة وعواقبه وخيمة ومن بينها الوفاة

    يبقى خلاص تخرس جميع الألسنة اللي تحاول تفتي فيما لا تعلم وتحاول تحلل حاجة مؤذية ومهلكة للجسد والنفس وسالبة للحياة أحيانا
    =====================



    أخ إسلامي تاني

    فيه فرق كبير جدا جدا بين ختان الذكور وختان الإناث والبظر يا قليل العلم ليس "ضافر" ولا "شعر زيادة" ويبقى شيله بالتالي نضافة!!! البظر هو أهم جزء في عضو المرأة التناسلي لأنه الأغنى بالمستقبلات الحسية التي تجعل المرأة تشعر بالاستمتاع الجنسي أثناء الجماع وهو حق كفله الله لها وأهمية البظر اللي بيتقطع ده هي بالظبط أهمية القضيب بالنسبة للذكر!! فهل يعقل أن يقطعوا لذكر قضيبه لأنه حتة نتوء زايد عن الجسم؟؟؟
    أو يقصوا حتة من القضيب لأنه طويل زيادة عن اللزوم؟؟
    أو يبتروا القضيب لأنه بارز عن الجسم وبالتالي بيحتك بالملابس الدتخلية ويجعل الذكر في حالة هياج جنسي؟؟

    طبعا الإجابة هي إنه ما ينفعش
    إشمعنى بقى ما ينفعش للراجل نقطع له عضوه لكن ينفع للست نقطع لها عضوها ونحولها إلى لا مؤاخذة مبولة؟؟

    ردحذف
  28. كعادة اي ناس تافهة حتمسك في القشرة و تتمحك فيها
    مش عارفين تقولولي ايه فمسكتوا في اسمي و اتريقتوا عليه
    مع انه اسم لا حيودي و لا حيجيب و لا له تاثير في مجرى الكلام لكن طبعا اتنين تافهين زيكوا حيعملوا ايه
    و الاخ المهندس الاسلامي كويس انك قلتها انك عاوز تفتح راسي عشان تدخل فيها الكلام الاهبل اللي انت بتقوله
    مراقب مصري اياك تمسح تعليقه عشان ان شاء الله حروح القسم البسه تهمه تهديد بالقتل و بالمرة افقعه ذنبة انه اراهابي فيتمسك و نخلص من قرفه
    وريني بقى حتعمل ايه

    ردحذف
  29. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  30. مختوم على قفاه6/27/2007 5:12 ص

    الختان الواجب للانثى هو ختان العقل وليست بتر الاعضاء

    ولا اعلم ما هو نوع الختان الذي يحتاج اليه فضيلة المفتي

    ردحذف
  31. الاخ مراقب مصرى حياك الله

    شكرا على الرد عن سؤالى ماقصرت اخوى انا كنت بس بعرف طريقة التفكير اذاى
    بس برضه ماردتش على سؤالى مين الناس دى البتفهم بجد علشان اسألها
    شكرا على انى قليل العلم شهادة ربنا يجعلها لى ولا على
    شوف يا صديق الترهات
    لما اتكلمت عن الاظافر والنضافه دا مش معناه انى بقول البظر ذى الضافر
    لكن ذى ماتعودنا بنخد المعنى الحرفى بس للكلام ومابنفكرش فيه ليه علشان نتكلم وخلاص
    على العموم لو بتثق فى صحيح مسلم والبخارى حاول تشوف الموضوع دا مكتوب عنه ايه لان من الواضح ان الناس عقولهم بتفكر فى اتجاه واحد
    شعار المعرضه من اجل المعارضه ليس المعارضه لاظهار الحق

    الاخت حفصة يااااااه اسم جميل لسيده عظيمة نتمنى ان يكون منها الاف فى مجتمعنا اليوم لكن للاسف ربنا يعز الاسلام بنساء مثل عائشه وحفصة وفاطمه رضى الله عنهن
    مع ان الاسم بالنبالك لا هيودى ولا يجيب واننا ناس تفهه الا انك غيرتى
    سبحان الله

    حياكم الله جميعا

    للاسف الكلام بقى فى زمنا دا كتير اوى وللاسف هما عرفوا منين يدمروا الاسلام
    من اكثر حاجه حافظه عليها الاسلام النساء

    وللاسف بيدخلوا فى عقلكم كلام غريب ماهو بالاسلام فى شئ
    اكتر حاجه مستغربلها فى النقاش الحصل دا
    ان مفيش واحد من العترضوا على ختان الاناث والقالوا انه حرام قال حديث واحد بتحريمه
    حتى لو كان ضعيف
    يعنى لو اعتبرنا ان مفيش حديث بيحلله ولا حديث بيحرمه ودا طبعا غلط لانه حلال ان شاء الله
    الا فى قعده اصوليه ان فى الحاله دى الاصل انه حلال والله اعلم
    لكن احنا فى زمن نطق فيه الرويبضه
    وكل الناس بتحرم وتحلل بمزاجها عليه العوض

    ردحذف
  32. مراقب مصرى

    يا من تدعى الفهم الى كم يا اخى الوهم

    مع ان النقاش صعب جدا لدرجة انى والله العظيم بشفق على علماء الاسلام من البيشفوه
    هايلقوها منين ولا منين من اليهود ولا النصارى ولا الشيعه والكفر ولا من المسلمين نفسهم الختلط عليهم الامور وصلت بيهم الى هذا الحد من الاضطراب والضعف فى العقيده والتشكيك فى العلماء

    مراقب مصرى مع ان موضوع الختان موضوع من مواضيع كتير بيتكلم فيها الناس بجهل
    بس انامش عارف انتم عيزين ايه بالظبط
    لقيت سيادتك بتقول الرسول لم يختن بناته طيب يا اخى قولى حديث ولا اسناد دا حتى من باب الامانه فى شباب بيدخول بيقتنع بالكلام البتقوله ياريت اكتب الدليل

    الغريب ان لما نتكلم على الختان تقول دا الرسول صلى الله عليه وسلم لم يختن بناته يبقى احنا نختن

    مع انى متأكد لو الموضوع المطروح لبس النقاب
    وقولتلك الايات الدليل هاتقولى دى لنساء الرسول والنساء العاديه لا
    والله شئ غريب

    على العموم انت والبيقول ان الختان حرام ياريت تقول دليل على كده

    مش راى حضرتك استفتيت قلبك وقولته وخلاص
    وياريت ماتقوليش بدور ماتت بسبب الختان والا بقى اليروح يعمل عملية اللوز والدكتور يموته بجرعه بنج زيادة يبقى شيل اللوز حرام

    انتم بتشككوا فى علماء لهم فضل كبير فى الاسلام
    بس من باب الامانه ياريت اليدخل يقرا صحيح مسلم بيقول ايه انا جايبه اهوه علشان محدش يتعب نفسه
    ودا طبعا مش من باب انى بثبت راى وخلاص
    لا انا بحاول ان الشباب البيدخل يفهم مصدره فى معلوماته ايه خاصة فى علوم الدين

    ردحذف
  33. افتح معايا صحيح مسلم باب الطهارة- خصال الفطرة
    الحديث هو هو التقال قبل كده خد اسناده وخد شرحه
    ‏حدثني ‏ ‏أبو الطاهر ‏ ‏وحرملة بن يحيى ‏ ‏قالا أخبرنا ‏ ‏ابن وهب ‏ ‏أخبرني ‏ ‏يونس ‏ ‏عن ‏ ‏ابن شهاب ‏ ‏عن ‏ ‏سعيد بن المسيب ‏ ‏عن ‏ ‏أبي هريرة ‏
    ‏عن رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏أنه قال ‏ ‏الفطرة خمس ‏ ‏الاختتان ‏ ‏والاستحداد ‏ ‏وقص الشارب وتقليم الأظفار ونتف الإبط



    الشرح(صحيح مسلم بشرح النووي)
    ‏قوله : ( الفطرة خمس , ثم فسر صلى الله عليه وسلم الخمس فقال : ( الختان والاستحداد وتقليم الأظفار ونتف الإبط وقص الشارب ) ‏
    ‏وفي الحديث الآخر : ( عشر من الفطرة : قص الشارب وإعفاء اللحية والسواك واستنشاق الماء وقص الأظفار وغسل البراجم ونتف الإبط وحلق العانة وانتقاص الماء قال مصعب : ونسيت العاشرة إلا أن تكون المضمضة ) أما قوله صلى الله عليه وسلم : ( الفطرة خمس ) فمعناه خمس من الفطرة كما في الرواية الأخرى ( عشر من الفطرة ) , وليست منحصرة في العشر , وقد أشار صلى الله عليه وسلم إلى عدم انحصارها فيها بقوله : " من الفطرة " . والله أعلم . ‏
    ‏وأما الفطرة ; فقد اختلف في المراد بها هنا ; فقال أبو سليمان الخطابي : ذهب أكثر العلماء إلى أنها السنة , وكذا ذكره جماعة غير الخطابي قالوا : ومعناه أنها من سنن الأنبياء صلوات الله وسلامه عليهم , وقيل : هي الدين , ثم إن معظم هذه الخصال ليست بواجبة عند العلماء , وفي بعضها خلاف في وجوبه كالختان والمضمضة والاستنشاق , ولا يمتنع قرن الواجب بغيره كما قال الله تعالى : { كلوا من ثمره إذا أثمر وآتوا حقه يوم حصاده } والإيتاء واجب , والأكل ليس بواجب . والله أعلم . ‏
    ‏أما تفصيلها ( فالختان ) واجب عند الشافعي وكثير من العلماء , وسنة عند مالك وأكثر العلماء , وهو عند الشافعي واجب على الرجال والنساء جميعا , ثم إن الواجب في الرجل أن يقطع جميع الجلدة التي تغطي الحشفة حتى ينكشف جميع الحشفة , وفي المرأة يجب قطع أدنى جزء من الجلدة التي في أعلى الفرج , والصحيح من مذهبنا الذي عليه جمهور أصحابنا أن الختان جائز في حال الصغر ليس بواجب , ولنا وجه أنه يجب على الولي أن يختن الصغير قبل بلوغه , ووجه أنه يحرم ختانه قبل عشر سنين , وإذا قلنا بالصحيح استحب أن يختن في اليوم السابع من ولادته , وهل يحسب يوم الولادة من السبع ؟ أم تكون سبعة سواه ؟ فيه وجهان أظهرهما يحسب , واختلف أصحابنا في الخنثى المشكل فقيل : يجب ختانه في فرجيه بعد البلوغ , وقيل : لا يجوز حتى يتبين , وهو الأظهر . وأما من له ذكران فإن كانا عاملين وجب ختانهما , وإن كان أحدهما عاملا دون الآخر ختن العامل , وفيما يعتبر العمل به وجهان أحدهما : بالبول , والآخر : بالجماع . ولو مات إنسان غير مختون ففيه ثلاثة أوجه لأصحابنا : الصحيح المشهور : أنه لا يختن صغيرا كان أو كبيرا , والثاني يختن الكبير دون الصغير , والله أعلم .

    ردحذف
  34. قرات وفهمت
    الامام الشفعى بيقول ايه
    مش البيه برضه ( شافعى) ولا ايه

    ماتقوليش بقى ان صحيح مسلم غلط
    سعتها اقول الشهادتين وربنا يغفر لك

    الصراحه مش لاقى حاجه تانى اقولها
    العايز يفهم يفهم والمش عايز هو حر
    انا بلغت وان عبد من عبيد الله
    والله اعلم وربنا يرزقنى الاخلاص

    ردحذف
  35. هيهيهيهيهي
    أحلى حاجه إني اكتشفت إن مراقب مصري "شافعي" ، قمة الكوميديا! ، برضه أنا مع مساءلة المفتى عن فتاويه الغريبة

    ردحذف
  36. تحيه لكل من عارض وكل من أيد الختان فأنا أحين النيه فيهما بأنهما يريدان الحق ولكن أحبتي في الله إن كنت مؤيدا أو معارضا فلا تجرح في العلماء أيا كانو فهم أجتهدوا فإن أخطأو لهم أجرا وإن أصابوا فلهم أجران خاصة الشيخان ابن باز وابن عثيمين رحمهما الله وبعيدا عن كل هذه المهاطرات دبن الله وأمره وأمر رسوله صلي الله عليه وسلم لا يجب أن يمررو علي العقل أولا فإن توافق مع عقولنا قبلناه وإن لم يتوافق معها رفضناه هذا لا يجوز وإنما مرجعنا كلناإلي كتاب الله وسنة رسوله صلي الله عليه وسلم وقد ورد فيهما أن الختان له أصل في الشرع وفيه أحاديث وليس حديثا واحدا ولكن يكون بأيدي رجال متخصصين من أهل الطب بحيث لا يكون هناك إهمال وهو ليس واجب علي النساء ولكن مكرمه لهم كما قال أهل العلم ولكن بشروط بحيث يضمن للناس حياتهم

    ردحذف
  37. واد يا مراقب
    انت شافعي ياض؟؟
    كنت فاكراك شيعي اثنى عشري و من كام شهر مسكوك عشان دقنك
    اوعى تكون..... و لا شكلك من اياهم اللي بيكونوا مذهب و يطلعوا مذهب تاني

    شافعي ياض؟؟ شافعي مرة واحدة؟؟؟
    ماشي و كنت مخبي طول الوقت ده؟؟؟

    اذن السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

    ردحذف
  38. إعلان هام

    بعد ما تردد وأشيع عن انتماء المراقب تارة إلى الشافعية وتارة إلى الإخوان المسلمين الذين تشرف المراقب وألقي القبض عليه يوما على أنه منهم

    المراقب يعلنها عالية خفاقة مدوية في سماء مدونته وعلى أرضية ميدان السيبر سبيس أنه ليس شافعيا ولا يفقه في الشافعية كما أنه ليس حنفيا ولا يفهم في الحنفية، وإن قال عنه بعض أصدقائه أنه حنبلي ومتعصب حبتين فهو لا علاقة له بهذه التصريحات غير المسئولة الصادرة عن أناس سولت لهم نفوسهم أن يقسموا الأمة ويفرقوها إلى شيع ومذاهب... المراقب يرفض فتنة التكفير بين المذاهب ويحيل قراءه إلى قراءة الكتاب الفلتة "فتنة التكفير" للكاتب المستنير المعتدل الدكتور محمد عمارة والذي أفتى فيه فتوى الحق بوجوب تطبيق حكم الشرع في الكفار من النصارى واليهود والبراهمة وهو إباحة الدم والمال في الحياة والخلود في النار في الآخرة

    اللهم انصرنا على القوم الكافرين
    عقم نساءهم ويتم أولادهم
    ولا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منا

    الله يفتح عليك يا أخ إسلامي
    أهو دي التعليقات ولا بلاش يا أستاذ
    كدة تفيد قراء المدونة وتحميهم من تأثيرات الغرب الكافر من أنصار التجربة الدانمركية... عايزين بقى كمان شوية أدعية وأذكار عشان الدعوة تبقى تامة

    بلا ختان إناث بقى بلا كلام فاضي يا اخوانا... حريم عايزة الحرق ورجالة قليلة الأدب عايزين الستات تنحرف وتمشي على حل شعرها

    طب ختان الإناث بقى فرض مش سنة
    وعن شرط يبقى طهارة سوداني
    وكل ست تعرف بقى مقامها

    ومش هدافع عن حقوقكوا تاني يا ستات عايزة ضرب النار... أنا هبقى ذكوري متعفن ورجعي متخلف وسلفي قاعدي بن لادني تفجيري استشهادي

    عاش الظلاميون والظلامية وليسقط كل التنويريين الكفار

    وليسقط الغرب الصليبي الكافر وكل المؤامرات التنصيرية الدولية
    وليسقط مؤتمر كولورادو
    ويعيش السمك في الماء
    ويسقط المطر في الشتاء

    ردحذف
  39. تصدقوا بالله انا لما اتكلمت الاول كنت اعتقد انكم عالم بتفهم

    يا عالم يا قلوبها طايحه وعقولها شارده

    مفيش واحد رد رد مفيد على الكلام ومسكتوا فى كلام فارغ والبيه الاسمه مراقب مصرى التافه مقلش كلمه يرد بيه مظبوطه وماسكين فاكلام خايب
    انتم كل لعبتكم الكلام وخلاص انتم عالم فاضيه مش لقين حاجه تعملوها
    كل فكركم الانتقاد وخلاص لما جيتم تتناقشوا وردينا عليكم بالاسانيد قولتم كلام فارغ ومفيش حد رد رد مقنع
    ذكورى متخلف ايه يا عديم الثقه
    انت فاكر ان البتفكروا فيه دا سواء لبس نقاب ولا ختان ولا غيره دا تحرير للمرأه

    ضيعوا ذى مانتم عايزين


    بس واضح لكل انسان بيفهم وبيدخول المكان ده ان البيه مراقب مصرى
    مش عارف يرد
    ليه لأنه مش عارف حاجه فى راسه فكره مسيطره عليه وبس لكن هو فاضى من جوه

    قال اشاعات قال وواحد يقول اخوان وواحد يقول شافعى

    هو انا اعرفك اصلا

    انا كنت متخيل انى بكلم واحد عقلوه كبير
    وكتبت البراهين على موضوع المناقشه
    وكان هو دا ردك يا واااد يا فتك


    سلام الله على كل ذو عقل سليم

    ولعنة الله على كل ذو عقلا طايح يشكك فى علماء الدين و الاسلام

    يا اصحاب العلمانيه القذره
    ولا بلاش تقول انى بطلع عليك انك علمانى
    لا انت ولا شئ انا كنت فاكر انك شئ وطلعت ولا شئ

    وهى دى الاشاعه الجديده عن سيادتك
    انك ولا شئ

    ردحذف
  40. اعذرني يا اخ -اسلامي - اني مرديتش علي رد حضرتك اللي محبش اوصفة بكلام يزعلك
    فليحكم الله فيما شجر بيننا
    و يحاسبنا علي التشبيه اللي قلته في اخر كلامك اللي بيدل علي دماغك
    يا اخي كلمة ساذج زعلتك اوي كده طيب
    همم...و استبعادي كمان زعلتك ...
    كلامي كله باين معجبكش
    ماشي...واحلل حضرتك من كلمتين لاني دارس علم نفس يا استاذ

    انا يا مولانا لا سيد الشباب ولا حاجة
    انت قلت اننا نخلينا في المعارضة و بلاها دين
    برضه مردتش علي انا مفهمتش حضرتك تقصد ايه
    ده مش كلام بيستبعدنا من الكلام في الدين وكانه ملك حضرتك
    معلش لو كان كلامي الكبير زعلك او ضايقك او مكنش فيه حاجة مفهومة
    و زي محضرتك قلتلي كلام عشان افهمه بعقلي الكبير -و ده اطراء اشكرك عليه-
    احب اقول لحضرتك بما انك انتصرت عليا و قلتلي كلام فعلا خلاني غير قادر علي مجابهة علمك الفياض
    احب اقول لحضرتك كلمة للامام علي
    و برضه سايبها لمخك يفهمها زي ما يفهمها
    إذا جادلني الجاهل غَلَبني، وإذا ناقشت العالِم غلبته

    و شكرا علي ردك المهذب المحترم
    و ربنا يهدينا ويهديك

    ردحذف
  41. إسلامي العظيم الجبار

    طبعا بفصاحتك وعلمك الغزير إنت وزمرة العلماء اللي جايب كلامهم تقدروا تغلبوا أي حد... ماشي يا عم حلال عليكوا أبظار الستات خدوها غنيمة... بلا ختان بقى بقى بلا ستات أساسا... ألف تحية على انتصارك في غزوتك ضد العلمانيين الملاحدة الزنادقة... نم مستريحا وتجشأ واضرط بسلام فقد تمت لك النصرة المبينة في غزوة الختان المتينة... لم سباياك بقى وارجع على خيمتك وخدهم قطع لهم أبظارهم كويس إذا لقيت حاجة أصلا لسة ما اتقطعتش

    ردحذف
  42. هؤلاء المؤمنون بالختان-على المستوى الفكر الدينى- ، لا يعبدون الله كما نعرفه جميعآ؛ إلة كامل القدرة ، كلى الخير ، رحيم ، خلق الإنسان فى أحسن تقويم، بدون زيادة أو نقصان .. إنما يعبدون إلهآ للجهل والتخلف والجمود.. إلة دموى ، يقدمون له الأضحية تقربآ إليه، تعويضآ عن عجزهم الفكرى والجسدى .. رحم الله الطفلة " بدور" الشهيدة والشاهدة على عجز مجتمعى متخلف ، بسبب سدنة الجهل والتخلف والجمود... سميح عيد

    ردحذف
  43. بص يا مراقب
    بعد تفكير رابع
    ومع اني قلت لك من الاول مش لازم هجوم على المفتي لانه مالوش ذنب

    حرجع اوضحلك بعض النقاط

    دلوقتي الختان كان بيتعمل في مصر و بلاد اخرى سواء المفتي حرمه او محرمهوش
    و اعتقد المفتي ماسك منصبه من فترة كام سنة بس لكن الختان بيحصل من ما شاء الله من السنين
    فمتجيش عليه و تستقوى
    و ياما حصلت توعية بخطر الموضوع ده و محدش سمع الكلام و اصرت العائلات بالذات الريفية منها و الصعيدية على اجراء الحتان
    يعني مكنوش مستنيين فتوة منه

    في دراسة بتقول ان 97% من سيدات مصر مختنات
    مؤكد في النسبة دي جزء ل يستهان بيه من المصريات القبطيات
    فمش معقولة دول واخدين فتوتهم من المفتي المسلم و صحيح انت ممكن تقلي ان الكنيسة قامت بتوعية الناس و منعتهم حلو لكن ده ميمنعش ان فيه قبطيات مختنات و ان في الحالة دي مكنش فتوى المفتي هي السبب

    اخيرا
    اذا انت بنفسك بتقول ان ده يعتبر تشويه لجسم الانسان و ليه تسميه في الطب
    اذن وجب عليك انك توجه هجومك لنقابة الاطباء المتاسلمة او اللي ماشية تحت تيار ديني اسلامي لنها غلطتهم هما انهم يبقى عندهم التعريف ده موجود و هما اللي سامحين باجراء عمليات زي دي من قريب او بعيد

    اعتقد و بشدة ان الهجوم يكون على النقابة مش على المفتي
    و هاجم يا سيد يفي العريان و السيد الى ما شاء الله لكن اعتقد المفتي الوش علاقة بالموضوع بالقوة اللي انت بتهاجمه بيها

    تحياتشي

    ردحذف
  44. مراقب
    ردي علي (اسلامي) مخلنيش اقول رايي في القضية
    المفتي فعلا ملوش دعوة
    علاقته انتهت بالموضوع بعد ما اعلن انه لا حاجة شرعية للختان
    ثم بعد هذا ينتقل الموضوع للاطباء للفصل في ما اذا كان هناك ضرر علي الفتاة منه ام لا
    لكن خطا المفتي انه اطلق فتوي ورجع فيها
    العودة في الخطا امر محمود
    علي الا يكون نتيجة ضغط علي المفتي و لكن يجب ان يكون ابتغاء مرضاة الله تعالي
    تحميله ما حدث ل بدور ...في رايي جانبه الصواب
    لان هذا يحدث قبله و سيحدث بعده
    جهل اهلها و جهل الطبيبة قتلها
    الموضوع ليس دينيا انما ثقافة
    ما علي المفتي هو ان يوعي الناس ان الختان كما قال حرام
    من اراد ان يختن بنته فليتحمل وذرها
    اما قرار النقابة بمنع الختان
    هكذا دون توعية فهو قرار نتيجة مبادرة سوزان مبارك
    ليس عن اقتناع
    لانهم بهذا يفتحون باب مافيا الختان ظنا من الناس ان الدولة الفاسقة التي تحرم ما اوجب الله
    ما يخلق لنا مافيا ختان ك مافيا الاجهاض و ترقيع البكارة
    الحل يبدا من الناس وثقافتهم
    يبدأ من اسفل مع من اعلي
    و بحسب احصائية اطلعت عليها فان ختان المراة في السعودية قليل جدا
    اما في افريقيا فهو كثير
    و يجيزة البعض للخواص الجسمانية للمرأة الافريقية التي قد تعوق العلاقة الزوجية ما لدم تختن المراة
    شكرا

    ردحذف
  45. الأخ او الأخت اسلامى
    ما جابش الإسلام ورا غير الفتاوى الوهابيه اللى عاوزه ترجع المسلمين تانى يعيشوا فى خيام و بتحرم التصوير و تفرض النقاب و اللحيه و تكفر بقية المذاهب الإسلاميه و تتهم كل من يخالف الفتاوى بالابتداع فى الدين
    مش غريبه على الشيوخ دى انهم يحبذوا ختان البنات
    ارحمونا شويه بقى

    ردحذف
  46. نسيت اقول حاجه
    هتلاحظوا حاجه معتاده فى السلفيين وهى نسخ و لزق مجموعه من الفتاوى فى كل نقاش يدخلونه وكأن الفتاوى دى نص قرآنى و لا حديث شريف غير قابل للنقاش
    والفتاوى دى بتمثل وجهة نظرهم ويدافعوا عنها باستماته و دفاعهم عنهابيبقى بمجموعه تانيه من الفتاوى المنقوله المشابهه و دى طريقتهم الوحيده فى النقاش ..انهم ينقلوا فتاوى و بس

    ردحذف
  47. لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم

    خير اجناد الارض
    هما دول شباب مصر المنتظر العالم الفاهم الراسى ما شاء الله عليكم يا شباب
    مراقب مصرى
    لسه مصر على التفاهات وماردتش على حاجه واحده من الكتبت وبرضه مصر على السخافه
    الاخ محمد
    واضح انك فاهم اوى سلفيه ووهابيه فاهم فاهم
    بس نصيحه لما تقرا موضوع ابقى كلمه للنهايه مش اوله وبس
    ماتكسلش وكمل الموضوع للاخر هاتلاقى احاديث مش مجرد فتاوى

    العبقرى محمد هانى (بدون تعليق

    سبحان الله على شباب مصر الكنت متخيل انهم افضل من كده
    لكن للأسف كل مهمتكم النقد السخيف بجهل ومتخيلين انكم فهمين وعقلكم كبير وعارفين كويس كل شئ
    مبدأ التشكيك فى دمكم
    المشكله مش مشكلة ختان ولا لحيه ولا نقاب المشكلة مشكلة شباب جاهل مخنوق بجهله بفقره بالضغط الهوه فيه وبيخرج طاقته فى اى حاجه مهما كان حتى لو غلط

    كان من فضل الله على انى رحت اكتر من دوله عربيه وغربيه حتى انى مقيم فى احدى هذه الدول الان
    ومن فضل الله حولنا اننا نظهر الاسلام بصورته الحقيقه بدون تشويه ونبين للغرب ان الاسلام غير مابيصوره اعلامهم
    لكن الكارثه فى العرب اكتر من الغرب

    هما دول شباب العرب لاغى دماغه تماما علشان فكره مش عايز يتنازل عنها
    امريكا البنقول عليها قلعة الكفر كانت الناس بتسمع بالعقل والمنطق والحجه وبيفهموا الكلام بالادله والبراهين وبيهديهم الله باذنه

    اتذكر سيده امريكيه فى 50 من عمرها لما هداها الله للأسلام بكت بكاء عنيف
    وصاحت انتم فين من زمان سيبنه فى الضلال
    انتم فين من 50 سنه وانا فى الضلال

    انا عرفت الوقت كنا فين
    كنا بنشكك فى علماء الدين
    وبنحمل الشعب فوق طاقته
    وبنحمل الحكومه الذنب كله

    نسين حاجه مهمه جدا

    لا يغير الله ما بقوما حتى يغيروا ما بانفسهم

    للاسف امثال هذا الشباب الضال هو سبب هبوط هذه الامه من سمائها حتى باتت اضعف الامم

    انتم السبب الرئيسى فى ضعف هذه البلد التى تركنوا كل همومها على الحكومه

    غيروا من انفسكماولا

    هدانى الله وهداكم

    ردحذف
  48. انا النت عطلان عندي من يومين او ثلاثه و مدخلتش معاكم النقاش الا متاخر
    انا شايف ان الموضوع تم تكبيره الاف المرات كما يستحق و اخذ اكبر من قدره و حجمه كعادتنا في مناقشة امورنا التافهه
    مره رجال البرلمان يتقاتلون مع وزير الثقافه لاجل حجاب المراه المسلمه و مره نحارب بعض لاثبات ان النقاب سنه او فرض و مره تقود المراه السياره ام لا و السعوديه لا تجيز للمراه ان تقود السياره و نحن يجب ان نعمل بالاسلام مثلهم كاننا لم نعرفه قبل اليوم و ينقص اسلامنا كثيرا حينما تقود النساء السيارات؟؟؟؟؟؟؟؟
    و اليوم ختان البنات او الذكرو و حكمه
    الا ترون اننا دائما نمسك في شئون تافهه جدا و نطلب راي الدين فيها؟
    بالنسبه للشيخ ابن باز انا شخصيا ارفض تماما راي علماء السعوديه بالكامل في اي موضوع يتم طرحه لاننا يجب ان نعرف من خلال قراءتنا للعلماء اراءهم في قضايا الحياه و التحديث لبلادنا و كيف يرون الاسلام هل يرونه مسيطرا علي الحياه في رؤيه شامله ام يرون منه بعض التوافه التي لا تنفع و لا تضر
    الائمه العظماء امثال ابن باز لهم فتاوي في السعوديه تبيح للملك ان يملك كل ما علي الالض و ما تحتها من البترول و غيره من الثروات و بناءا علي هذه الفتاوي يملك الملك السعودي الان اكثر من عشرين مليار دولار بلا اي مساله من برلمان او غيره لان المساله هي شق لعصا الطاعه و اثاره للفتنه بين المسلمين و طاعه الحاكم واجبه
    هل يمكن ان نستفتي من اباح المال كله للملك و اباح له التوريث و اباح له توزيع الثروات علي عائلته و السلطات ايضا علي عائلته
    هل نستامن هؤلاء علي فتاوي في اي موضوع ديني؟
    راجع كتاب الاسلام و الاستبداد السياسي كي تقراؤا هذه الفتوي بنصها
    اباح مفتي خليجي لم يذكر اسمه مال البترول كله للملك باعتبار انه وجد في عهده و لم يوجد في عهد غيره
    ايضا
    لم يسكت علماء السعوديه الاماجد علي تسمية بلد الله الحرام باسم رجل هو سعود باشا؟
    اعتقد ان ابن باز و ابن عثيمين غير اهل للثقه في اي موضوع طالما كان سكوتهم مزري في اساسيات الدين و الحياه فلاحاجة لنا بهم في هذه الامور
    ما الذي اسكتهم هناك و انطقهم هنا
    اعتقد ان من اسباب حرصهم و حرقتهم علي هذه التوافه هو نوع من القاء قنابل الدخان للتغطيه علي هذه الامور التي تنازلوا عنها فتمسكهم بها خدعه لا تمسك بالدين

    ردحذف
  49. غير معرف7/06/2007 4:28 م

    الأن حان لك الوقت لتسعدى يا سيدتى الرائعة نوال السعداوى
    فشيخ الأزهر ومفتى الديار هم بنفسهم من حرموا ذبح الإناث بعد ان قام شيخ الأزهر بنفسه بتكفيرك وتجريمك يوم ان انتقدتى الفعل
    فصام دينى ... وثمنه دماء زهرة صغيرة كانت من الممكن ان تكون يوما شاعرة أو كاتبة أو عالمة
    فلتسعدى سيدتى ان الله امد فى عمرك ورأيتى امنيتك تتحقق على يد من كفرك يوما

    ابن مصر
    http://forum.sonsofegypt.net/

    ردحذف
  50. غير معرف6/17/2010 3:46 ص

    الذي أعرفه عن ديني أنه يحمي الأرواح والأجساد من أن تمسها أي أضرار إلا لأمر مهم ويجلب الخير، مثل جواز إجراء عملية جراحية من أجل بلوغ الشفاء. ولا أتصور إطلاقًا أن يُعرض ديني طفولة وحياة ونفسية طفلة بريئة للخطر من أجل الحد من شهوتها، في حين أن الختان في الذكور الغرض منه العكس تمامًا وهو حصول الفائدة للذكر من كل النواحي الطبية والجنسية. ثم إن الذين يقولون حديث الفطرة إن كانوا يقصدوا من النبوة فإنه لا توجد امرأة نبية، بل النبوة في الرجال فقط، والله قال ليس الذكر كالأنثى وكل منهما له تكوينه التشريحي المختلف ليناسب المهام المنوطة به. وأنا من واقع أني تعرضت لتجربة الختان السيئة، التي تركت ندبًا في روحي قبل جسدي، أقول أن هذا الدين الذي عصم جسد المسلم وماله وعرضه لن يأمر بأن تهان انسانيتي وكرامتى على النحو الذي حدث لي. والله أعلى وأعلم وأرحم.

    ردحذف